A cenzúra őket sem kímélte

1 hét ezelőtt 6

Az 1986 című East-lemez CD megjelenésével a zenekar minden LP-je elérhető digitális hordozón. Ez a korong már nem a klasszikus progresszív rock felállással készült, tudniillik az 1983-as Rések a falon album, majd a rákövetkező esztendő balettzenéje, Az áldozat elkészítése után a két alapító, a basszusgitáros Móczán Péter és Varga János gitáros maradtak csupán a csapatban. Ők ketten jegyzik szerzőként az 1986-ot.

A nyolcvanas évek és a szintetizátor

Az 1986 hangszerelésében, hangzásában a Rések a falon folytatása, a sok szintetizátorral és elektromos dobbal, azaz az East sosem tért vissza (az amúgy akkortájt slágeresedő, ma úgy mondanánk: rádióbarát) progresszív rockhoz (amelyhez a Camel, a Gentle Gaint, a Van Der Graaf Generator, a King Crimson, a Caravan mind a mai napig hűek). A két régi taghoz érkezett Homonyik Sándor énekes, aki a Rock Színház társulatát erősítette, majd a lemez megjelenését követően létrehozta az MHV-t, a Menyhárt-Homonyik- Vikidál elnevezésű formációt, aztán jött az Álmodj királylány... Megannyi elfoglaltsága miatt az énekes a lemezbemutató turnét kihagyta, helyére Takáts Tamás ugrott be – a Karthago éppen szünetet tartott.

Belefülelve a korongba, menten felismerni az akkori Genesis (Abacad, Invisible Touch), és a King Crimson (Discipline, Beat) hangzást. Nem véletlen és nem lopás, ugyanis tudatosan választották ezt a két bandát, no meg Homonyikot, akinek hasonlított az orgánuma Phil Collins-éra.

1988-tól aztán Takáts Tamással folytatták, azonban Varga János nélkül – ő a lemezbemutató koncertek végeztével távozott – az East-ben addigra kizárólag Móczán Péter képviselte a „régieket”.

Varga János egyébként Móczán mellett a lemez másik zeneszerzője, övé az A oldal, a basszusgitárosé a B, Márkus József szövegíróval. Márkus rendezte az 1956 klipjét, illetve dalszövegeket írt a Bikininek (Szabad élet, Részegen ki visz majd haza, A férfi megy, a nő marad, Rossz szokás).

Az 1986-ig tartó évtized

Az 1986 című, 1985-ben kiadott korong előtt tíz évvel alakult az East. Móczán és Varga a Vági Jazz Quintettel többször fellépett a wroclawi dzsesszfesztiválon, ahol megismerkedtek az SBB zenéjével. Józef Skrzek, Antymos Apostoli és Jerzy Piotrowski egyedülálló muzsikája annyira behúzta a zenészeket, hogy létrehozták az Eastet. Kettejük mellé csatlakozott Király István, aki 1984-ig ült a dobok mögött (az instrumentális korszaktól, a balettzenéig), valamint a New York-i magyar étterembeli (ahol megannyi amerikai dzsessz sztárral improvizált) vendéglátózásból hazaérkező Szakcsi Lakatos Béla. Zongorista poszton évről évre történt változás. Szakcsit Csík Gusztáv, őt Császár Ferenc követte, vele alkották meg az Álmok és az Utazás szviteket, amely már nem jazz-rock, hanem progresszív muzsika, azonban az improvizáció éppúgy központi elem maradt. 

A következő nagy fordulat 1980-hoz köthető, amikor az együttes énekessel bővült.

Ugyan nem lemezgyári nyomásra került Zareczky Miklós az East-be − mert már alakuláskor énekesben gondolkodtak, csak nem akadtak megfelelőre , azonban az igaz, hogy a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat kizárólag akkor mutatott hajlandóságot az első nagylemez megjelentetésére, amennyiben az nem instrumentális anyag lesz. 

A Játékok című korongot már Zareczky Konzis évfolyamtársával, Pálvölgyi Géza billentyűssel rögzítették 1981-ben.

A következő, Hűség elnevezésű album tökéletes folytatása a bemutatkozó lemeznek. Majd következett, a már említett, Rések a falon.

Kötelező az új hangzás

A hetvenes évek legvége, a nyolcvanas eleje olyan új stílusokat termett, mint az új hullám, az újromantika. Ezek pedig friss hangzást hoztak a pop-rock zenébe. A honi muzsikusok meglehetősen gyorsan reagáltak: a Skorpió, mint Új Skorpió a Police és a Van Halen stílusjegyeit használta; a Fonográf utolsó LP-je, a Jelenkor az addigiaktól teljesen eltérő, progresszív új hullámos hangzást mutatott, aminek előzménye a Koncz Zsuzsának írt Menetrend volt. A V'Moto-Rockban a szintetizátor mind inkább háttérbe szorította a gitárt és a dobot. Az Omega hátat fordított az űr rocknak, hogy sok szintetizátorral, dobgéppel, programokkal fiatalosítson.

Erdős Péter erősen szorgalmazta, hogy a kor nagy bandái új hullámosítsák magukat.

Pénzt is áldozott a dologra, amiből felépítették a lemezgyár P Stúdióját Törökbálinton, Küronya Miklós (villamosmérnök, hangmérnök, basszusgitáros, az Omega hangmérnöke, a P Stúdió utolsó vezetője) hathatós közreműködésével. Itt világszínvonalú technika, számítástechnika segítette az alkotókat.

Más énekes, más stílus

Az East analóg hangszereken bepróbálta a Rések a falon anyagát, majd stúdióba vonultak, ahol dobgéppel, szekvenszerekkel, számítógépekkel játszották fel a zenei alapot, mielőtt Tisza József, az új frontember felénekelte a meglehetősen társadalomkritikus dalokat. Közülük az Agymosás fennakadt a cenzúra szűrőjén, hát leparancsolták a korongról. Igen ám, de a lemezborítót kinyomtatták negyvenezer példányban, amin ott szerepelt a dalcím. Mit volt mit tenni, új szöveget kerekítettek hozzá.

Az együttes első két lemeze nemzetközi hírnevet hozott a progresszív rock szcénában: Japánban angol nyelven megjelent a Játékok, Blue Paradise címmel.

Ezt vette át a Hungaroton. A Hűség angolul Faith cím alatt látott napvilágot 1983-ban, Tisza József énekével. A Rések a falon nem jutott el külföldre, noha a lemezgyár két promóciós kislemezzel is kijött.

Következő munkájuk a Pécsi Balett számára írt Az áldozat – élőben kísérték Eck Imre koreográfiáját – csodálatos visszatérés a kezdeti instrumentális világukhoz.

Az 1986-tal pedig folytatták a Rések a falon populárisabb stílusát, amely stílusváltás nélkül nyilván nem állhattak volna az MTK Stadion színpadára, hogy ötvenezer rajongót hangulatba hozzanak Tina Turner fellépése előtt.