Bődületes károkat okoz a chiphiány, még csak most jön a java

1 hónap ezelőtt 14

chiphiány

félvezető

gazdaság

koronavírus

autóipar

 Chris Ratcliffe/Bloomberg via Getty Images

Újraszámolták a várható veszteségeket, borúsba fordultak a negyedéves kilátások.

Ahogy arról az Infostart is többször beszámolt, egyre kiterjedtebb problémát okoz a globális chiphiány, és az autóiparon, az okostelefon-gyártáson és a videojátékok előállításán túl olyan területekre is begyűrűzött, mint például a mosógépgyártás.

Az autóiparban 2021 első negyedévében gyakorivá váltak a rövidebb- hosszabb ideig tartó ideiglenes gyárleállások világszerte a félvezetők hiánya miatt, amelyek jelentős kiesést eredményeztek a vezető gyártók termelésében és ha mindez nem lenne éppen elég, egyre több jel utal arra, hogy a legrosszabb még hátra van - írta összegzésében a Portfolio. Cégvezérek és iparági elemzők ugyanis egymás után kongatják a vészharangot és figyelmeztetik a világot arra, hogy a globális chiphiány a második negyedévben lehet a legsúlyosabb, vagyis az előttünk álló hetekben okozhatja majd a legnagyobb károkat az autóipar számára.

  • A Volkswagen csoport szerint azt is hozzátette, hogy a globális chiphiány miatt mintegy 100 ezer autóval kevesebbet gyártottak le és várhatóan nem lesznek képesek pótolni ezt a kiesést 2021-ben.
  • A Ford még nagyobb várható veszteségre figyelmeztette befektetőit a negyedéves beszámolójában, az amerikai autógyártó menedzsmentje arra számít, hogy a globális chiphiány miatt mintegy 1,1 millió járművel kevesebbet gyárthat, amely 2,5 milliárd dolláros profitkiesést eredményezhet számára 2021-ben. Egy nyilatkozatuk szerint a kiemelt beszállítójuknak számító Renesastól származó chipszállítmányok beérkezése várhatóan júliusban áll helyre, de az autóipari félvezetők globális hiánya lehetséges, hogy majd csak jövőre oldódik meg.
  • A válságot eddig megúszó BMW pár napja bejelentette: kénytelen három napra leállítani oxfordi üzemét, ahol a Mini márka modelljei készülnek. A félvezetők hiánya a prémiumautó-gyártó németországi üzemében, Regensburgban is éreztette hatását, itt a műszakszám csökkentésére kényszerült a vállalat.

Az élvonalba tartozó beszállítók közül a holland NXP chipgyártó menedzsmentje úgy látja, hogy az ellátás egész évben nagyon szűkös lesz és a probléma még jövőre is fennakadásokat okozhat a szektorban.

A Goldman Sachs bank közgazdászai időközben kiszámolták, hogy a tartós chiphiány mekkora hatást fejtene ki az amerikai GDP-ben. A hatás legalább fél, legfeljebb egy százalékos, ami jelentős. Ráadásul

nemcsak azok a termékek drágulnak majd, amelyek fő komponense a chip, hanem azok is, amelyek előállításához közvetve szükségesek.

Magyarországon a Mercedes-gyár kényszerült arra, hogy felfüggessze termelését, a vállalat elmondta, hogy a világban tapasztalható félvezetőhiány miatt a 17. naptári hétig, vagyis múlt vasárnapig bezárólag módosította termelési programját.

Nyitókép: Chris Ratcliffe/Bloomberg/Getty Images

A címlapról ajánljuk