2023 sem a nők éve volt a filmiparban

4 hónap ezelőtt 14

Greta Gerwig Barbie-filmje a legnagyobb bevételt produkáló női film lett a mozi történetében, amitől sokan azt remélik remélik, hogy ezzel trendet teremt és egyre több stúdió bízza filmjeit a női alkotókra.

A San Diego-i Állami Egyetem egyik tanulmánya épp a nők szerepét vizsgálta a filmiparban, ebből derült ki, hogy 2023-ban a 250 legkomolyabb bevételt hozó film rendezői között elvétve voltak csak nők, egész pontosan 16 százalék - olvashatjuk a Varietyn. Ugyanez a szám 2022-ben 18 százalék volt.

Némi javulást akkor figyelhetünk meg, ha azt vizsgáljuk, milyen a női rendezők aránya a sikerfilmek között, ugyanis tavaly a 100 top film 14 százaléka kapcsolódott a nőkhöz, míg 2022-ben csak 11 százalék volt ez a szám.

2023-ban a Barbie-n kívül ott volt még Emerald Fennell Saltburnje, vagy Sofia Coppola Priscillája, a feminin vonal arányát Beyoncé és Taylor Swift koncertfilmjei is megdobták. A cikk ugyanakkor hozzáteszi: a nők még mindig nem játszhatnak olyan fontos szerepet a filmek létrehozásában, mint a férfiak. A 250 legnagyobb bevételt hozó film rendezői, írói, producerei, vágói és operatőrei között 22 százalék volt a nők aránya, ez megint csak csökkenés a 2022-es 24 százalékhoz képest.

A legtöbb bevételt hozó filmek 75 százaléka 10 vagy több férfit foglalkoztat a kulisszák mögötti kulcsszerepekben, és csak 4 százalékuk 10 vagy több nőt. A számok alapján a producerek 26, az írók 17, a zeneszerzők 14 és az operatőrök 7 százaléka volt nő. A zeneszerzők területén javultak a számok, de a producer és írónők, szerkesztők, operatőrök száma ugyanaz volt körülbelül, mint 2022-ben.

Dr. Martha Lauzen, a jelentés szerzője azt hangsúlyozta, hogy Greta Gerwig sikere nem szabad, hogy elhomályosítsa a látásunkat, a helyzet semmit sem javult a női munkavállalók szempontjából.

A SZÍNFALAK MÖGÖTT A NEMEK ARÁNYA TOVÁBBRA IS TORZ A FÉRFIAK JAVÁRA.

A tanulmányból nem meglepő módon az is kiderült, hogy a női rendezők több nőt alkalmaznak fontos pozíciókban, mint a férfiak. A női rendezőnőknél az írók 61, a zeneszerzők 26 százaléka volt nő, ugyanez a férfi rendezőknél 9 és 11 százalék! Nem kis különbség!