Átírják a választási kampányszabályokat – lépett Brüsszel

3 hét ezelőtt 17

Az új szabályok értelmében a politikai hirdetéseket mostantól félreérthetetlenül jelölni kell, és olyan kulcsfontosságú információk közlése válik kötelezővé, mint a szponzor személye, a hirdetéshez kapcsolódó költségek, az érintett választási vagy jogalkotási folyamatok, valamint az alkalmazott online targetálási paraméterek. Az átláthatóság célja, hogy a választók megkülönböztethessék a hiteles beszédet a fizetett reklámtartalomtól, és ezáltal az EU elősegítse a nyílt demokratikus vitát elősegítő környezet kialakulását.

Ezen túlmenően létrehoznak egy mechanizmust a problémás hirdetések bejelentésére, amely biztosítja a gyors fellépést a félretájékoztatás vagy manipuláció bármely esete ellen.

Minden online politikai hirdetést egy online adattárban archiválnak majd, ami fokozza az elszámoltathatóságot és megkönnyíti a felügyeleti jogok gyakorlását.

A rendelet egyik legfontosabb rendelkezése az EU-n kívülről érkező hirdetések szponzorálásának korlátozása a választásokat vagy népszavazásokat megelőző három hónapban. Ennek az intézkedésnek az a célja, hogy megóvja az európai demokratikus folyamatokat az indokolatlan külföldi befolyástól és beavatkozástól.

„Az új törvény átláthatóbbá teszi a politikai hirdetéseket, és erősebb védelmet biztosít a külföldi beavatkozással és manipulációval szemben. A választók számára könnyebb lesz azonosítani a fizetett tartalmakat, tudni fogják, hogy ki fizette azokat, és hogyan célozták meg őket az adott reklámmal” – mondta a döntésről Věra Jourová, az értékekért és átláthatóságért felelős alelnök.

Didier Reynders, az igazságügyi biztos azt mondta, a politikai reklámokra vonatkozó „új szabályok segítenek a polgároknak eligazodni a közügyekben, és megőrizni az európai választások átláthatóságát" - jegyezte meg Reynders.

Ezek a szabályok azonnal alkalmazandók lesznek, többek között a közelgő, 2024-es európai parlamenti választásokra is.

Míg egyes rendelkezések, például az átláthatósági kötelezettségek és a szolgáltatókra vonatkozó adatvédelmi szabályokat fokozatosan vezetik be, az átfogó cél ugyanaz marad: a demokratikus integritás megerősítése és a polgárok jogainak erősítése az egész EU-ban.

Az Európai Bizottság ígéretet tett arra, hogy szorosan együttműködik a politikai hirdetések felhasználóival, a szolgáltatókkal, a felügyeleti hatóságokkal és más érdekelt felekkel a szabályoknak való megfelelés biztosításához.

Címlapkép forrása: Getty Images