Behajtó, féláron

6 hónap ezelőtt 26

A Múlt-kép blog a Nemzeti Fotótár szakmai együttműködésével valósul meg.

Márton Béla Demeter furfangos ember hírében állt. Egykor traktorosként pöffeszkedett a magasban, téeszdolgozóként kiemelt figyelmet és fizetést kapott. Traktora nélkül is úgy járt, mintha folyton a magasban üldögélne. Orrát az égnek tolta, hátát a szélnek feszítette, s ha kérdezték, fennhangon szónokolt. Lehetett volna filozófus is, csak éppen nem volt annak se eleje, se vége, amit ékes szavakkal próbált megfogalmazni.

A társadalom egyszerű tagja volt ő, aki csak azt tette, amit tőle kértek. Arra fordult, amerre az út kanyarodott, a földeken a rendet követte. Így ment ez éveken, évtizedeken át, orrfennhordva, íven szépen megfordulva, mígnem a rendszerváltást követőn évek szépen lassan araszolva kivették alóla a mindennapokat.

Faluhelyen minden megszűnt, amiben elöl járhatott volna. A traktor úgy tűnt el alóla, mintha nem is lett volna. A téeszt az állam vitte, a földet az új gazda, a házat meg az asszony, miután minden figyelmével ráfordult a pék jövőjére.

Béla kis nyugdíjával egy városi rokon apró házába szorult. Annak még tornáca sem volt, csak kocsibeállója. Bélának azonban nem volt autója. Se traktor, se autó. Ha kellett, gyalog indult, máskor a busz ringatta, vánszorgott villamossal. Nem költött sokat, keveset evett, akkor is csak vastaglevest. Több napra előre főzte, csak melegíteni kellett.

Egy napon aztán támad egy kis felfordulás. A kerületben minden utcát bekebelezett a parkolás szörnye. Addig úgy álltak az autók, úton, járdán, árok peremén, ahogyan éppen megérkeztek. Most viszont sávokat festettek az aszfaltra, kék alapon nagy P betűs táblát szúrtak minden sarokra, napelemes automaták várták a csörgő forintokat, SMS-ben elküldött rendszámokat.

Mondták Bélának, hogy a kocsibeállóra tegyen ki megállni tilos táblát, így sosem lesz gondja kihajtáskor, érkezéskor. Béla nem szólt, hogy felőle ugyan egy traktor is állhatna a kihajtón, nemhogy autó, de egy idő után, ahogyan nézte a parkolóhely után vadászó, éhes tekintetű sofőröket, megfogant benne egy gondolat.

Lassan bújt elő, ám egyre több időt követelt magának, mígnem Béla megfogalmazta azt, amire rajta kívül aligha gondolt volna bárki is. Kislattyogott az automatához, megnézte, mennyit kérnek egy óra parkolásért. Aztán visszabandukolt a behajtóhoz, és leszerelte a megállni tilos táblát. Helyére kartont akasztott, arra fekete filctollal kiírta: Ezen a helyen féláron parkolhat.

Aztán várt. Nem sokat. Egy férfi félszegen csöngetett be hozzá, hogy csak a szomszédba ugrana be, neki jól jönne, ha a felhajtón féláron parkolhatna.

Féláron, mondta Béla, s még sámlit is húzott a kerítéshez, arra ült, hogy ő majd figyeli a forgalmat.

Az üzlet beindult. A fejhajtó-beálló híre úgy szárnyalt, hogy Béla nem győzött a sámlin ülni. Ha jött a parkolóőr, csak intett, ahogyan azt a traktor magasából megszokta, amikor a kereszteződésben maga elé engedett valaki, hogy haladjon tovább. Ott, a sámlin ülve úgy érezte, hogy az életének ismét értelme van. Orrát felszegte, hátát a falnak támasztotta, s ha kérdezték, szabad-e a hely, fennhangon szónokolt. Osztotta az észt a világ dolgairól, kultúráról, politikáról. Lehetett volna filozófus is, de a sámlin ülve leginkább csak egy csillogó szemű, boldog öregembernek látszott.

Budapest, 1981. július 8. Parkoló személyautók között egy férfi tanulmányozza az új parkolóórát, melyet a Fővárosi Garázsipari Vállalat műszerészei szereltek fel, a Vörösmarty téren és a Pesti Barnabás utcában.

Budapest, 1981. július 8. Parkoló személyautók között egy férfi tanulmányozza az új parkolóórát, melyet a Fővárosi Garázsipari Vállalat műszerészei szereltek fel, a Vörösmarty téren és a Pesti Barnabás utcában.

Fotó: E. Várkonyi Péter / MTI Nemzeti Fotótár

Pécs, 1975. július 20. Pihenő fiatalok a parkoló autók mellett a Széchenyi téren.

Budapest, 1959. október 23. Kalapos férfi sétál el az őszi fényben a Vörösmarty téren parkoló autók mellett.

Budapest, 1959. október 23. Kalapos férfi sétál el az őszi fényben a Vörösmarty téren parkoló autók mellett.

Fotó: Fényes Tamás / MTI Nemzeti Fotótár

Budapest, 1964. február 18. A Közlekedési Rendőrség rendőre Parkírozni tilos feliratú figyelmeztető matricát ragaszt a szabálytalan helyen parkoló CB 93-16 rendszámú személyautó szélvédőjére. A matrica egyelőre még csak figyelmeztetés, de ha ugyanazon gépkocsivezető kocsijával többször találkoznak a tilosban, megbüntetik.

Budapest, 1964. február 18. A Közlekedési Rendőrség rendőre Parkírozni tilos feliratú figyelmeztető matricát ragaszt a szabálytalan helyen parkoló CB 93-16 rendszámú személyautó szélvédőjére. A matrica egyelőre még csak figyelmeztetés, de ha ugyanazon gépkocsivezető kocsijával többször találkoznak a tilosban, megbüntetik.

Fotó: Bara István / MTI Nemzeti Fotótár

 beállt egy kamion alá.

Tihany, 1962. július 3. Személyautók a Tihanyi apátság alatti parkolóban.

Budapest, 1965. július 7. Külföldi vendégek autói parkolnak a Gellért Szálló előtt.

Budapest, 1965. július 7. Külföldi vendégek autói parkolnak a Gellért Szálló előtt.

Fotó: Lajos György / MTI Nemzeti Fotótár

Budapest, 1985. szeptember 26. Férfiak egy szabálytalanul parkoló személyautót próbálnak a túristákat szállító autóbusz útjából eltávolítani. A Belvárosban a gépkocsik számának folyamatos növekedése mind elviselhetetlenebbé teszi a parkolást.

Budapest, 1985. szeptember 26. Férfiak egy szabálytalanul parkoló személyautót próbálnak a túristákat szállító autóbusz útjából eltávolítani. A Belvárosban a gépkocsik számának folyamatos növekedése mind elviselhetetlenebbé teszi a parkolást.

Fotó: Krista Gábor / MTI Nemzeti Fotótár

Budapest, 1965. február 18. Tóth Lajos díjbeszedő, a Fővárosi Tanács ellenőrei jelenlétében felírja az Erzsébet híd alatt lévő parkolóban, hosszabb időre ott hagyott, ponyvával letakart személyautók rendszámát, miután február 18-án reggel megkezdték a híd pesti hídfőjénél várakozó gépkocsikra a parkolási díjak beszedését.

Budapest, 1965. február 18. Tóth Lajos díjbeszedő, a Fővárosi Tanács ellenőrei jelenlétében felírja az Erzsébet híd alatt lévő parkolóban, hosszabb időre ott hagyott, ponyvával letakart személyautók rendszámát, miután február 18-án reggel megkezdték a híd pesti hídfőjénél várakozó gépkocsikra a parkolási díjak beszedését.

Fotó: Fehérváry Ferenc / MTI Nemzeti Fotótár

Budapest, 1963. május 10. A Csepeli Motorkerékpárgyár új termékei, a 250 köbcentiméter hengerűrtartalmú motorral szerelt, Pannónia típusú motorkerékpárok a margitszigeti Grand Hotel (Nagyszálló) parkolójában.

Budapest, 1963. május 10. A Csepeli Motorkerékpárgyár új termékei, a 250 köbcentiméter hengerűrtartalmú motorral szerelt, Pannónia típusú motorkerékpárok a margitszigeti Grand Hotel (Nagyszálló) parkolójában.

Fotó: Gere László / MTI Nemzeti Fotótár

Budapest, 1985. szeptember 26. Dacia, Skoda, Fiat típusú parkoló autóktól zsúfolt a Duna-part a Duna Intercontinental (1993-tól Marriott) Szálloda előtt. A gépkocsik számának folyamatos növekedésével egyre nehezebb parkolni a fővárosban. A háttérben, a Lánchíd részlete.

Budapest, 1985. szeptember 26. Dacia, Skoda, Fiat típusú parkoló autóktól zsúfolt a Duna-part a Duna Intercontinental (1993-tól Marriott) Szálloda előtt. A gépkocsik számának folyamatos növekedésével egyre nehezebb parkolni a fővárosban. A háttérben, a Lánchíd részlete.

Fotó: Krista Gábor / MTI Nemzeti Fotótár

Budapest, 1985. szeptember 26. A parkolóőr egy parkolóóránál a belvárosi Petőfi Sándor utcában, ahol a gépkocsik számának folyamatos növekedése, a szűk utcák, a buszforgalom miatt szinte lehetetlen a parkolás.

Budapest, 1990. június 27. A Piknik 2000 környezetvédő csoport aktivistái egy járdán parkoló autót emelnek vissza az úttestre Budapesten, a Magyar utcában.