Betiltják a TikTokot az Egyesült Államokban - Mutatjuk, mi áll a háttérben

1 hét ezelőtt 12

Miért?

Az amerikai kormány azt akarja elérni, hogy a ByteDance eladja a TikTok amerikai eszközeit, melyhez kapcsolódóan Joe Biden a héten aláírta azt a törvényt, amely alapján 2025 január 19-ig kell megtörténnie az értékesítésnek (3 hónapos halasztásra van lehetőség, ha a lejáratkor érdemi tárgyalások vannak folyamatban), különben betiltják a TikTokot az Egyesült Államokban.

A döntés mögötti indoklás, hogy az amerikai törvényhozók és hatóságok aggódnak amiatt, hogy a TikTok 170 millió amerikai felhasználójának adataihoz a kínai állam a nemzetbiztonsági törvények értelmében hozzáférhet.

Az FBI vezetője szerint a ByteDance a kínai kormány ellenőrzése alatt áll, és a pekingi hatóságok befolyásolhatják az embereket azáltal, hogy manipulálják a TikTok algoritmusát, emellett pedig felhasználói adatokat gyűjthetnek a kínai kormány számára kémkedés céljából.

Ehhez képest a TikTok tagadja, hogy a kínai kormány megpróbált volna hozzáférni az amerikai felhasználók adataihoz, és azt állítja, hogy elutasítana minden ilyen jellegű kérést. Az amerikai kongresszus előtt tavaly a TikTok vezérigazgatója, Shou Zi Chew azt mondta:

Hadd fogalmazzak egyértelműen: A ByteDance nem Kína vagy bármely más ország ügynöke

A mostani döntés viszont nem egy egyszeri eset, hanem sokkal inkább értelmezhető az USA és Kína közötti internetes és technológiai háború újabb fejezetének. A TikTok körüli csata ugyanis már négy éve tart, 2020 augusztusában Donalt Trump, akkori elnök, megpróbálta betiltani mind a TikTokot, mind a kínai tulajdonú WeChatet, de a bíróságok ezt megakadályozták. 2021 júniusában Biden visszavonta a Trump-korabeli végrehajtási rendeleteket, amelyek megtiltották volna a WeChat és a TikTok letöltését.

Szakértők szerint az új jogszabály valószínűleg erősebb jogi alapot ad a Biden-kormányzatnak a TikTok betiltására, ha a ByteDance nem válik meg az alkalmazástól. Ha a ByteDance nem válna meg a TikToktól, az Apple, a Google és más cégek által üzemeltetett alkalmazásboltok nem kínálhatnák legálisan a TikTokot, illetve nem nyújthatnának webtárhely-szolgáltatást a ByteDance alkalmazásainak vagy a TikTok weboldalának.

A TikTok vezérigazgatója, Shou Zi Chew szerdán elmondta, hogy a közösségi médiavállalat természetesen jogorvoslati lépéseket fog tenni a törvénnyel szemben és arra számít, hogy megnyeri a jogi csatát.

Közben a háborús front túloldalán egy új fejlemény, hogy múlt héten az Apple közölte, hogy Kína nemzetbiztonsági aggályokra hivatkozva elrendelte, hogy a cég távolítsa el a Meta Platforms által fejlesztett WhatsApp és a Threads alkalmazásokat a kínai App Store-ból.

Az algoritmus

A helyzet tehát úgy áll, hogy a tulajdonos ByteDance vagy megválik az amerikai eszközeitől, vagy betiltják a TikTokot az USA-ban, előbbivel azonban komoly problémák vannak. A TikTok algoritmusa nagyrészt a 2016-ban megjelent kínai testvéralkalmazásától, a Douyintől származik. Bár a ByteDance gyakran hangsúlyozza, hogy a TikTok és a Douyin különálló alkalmazások, egy, az ügyet közvetlenül ismerő forrás szerint a két algoritmus a mai napig hasonló. A Reutersnek nyilatkozó források szerint

a TikTokot az algoritmusaival együtt szinte lehetetlen elidegeníteni, mivel szellemi tulajdonjogi licencük a ByteDance alatt van bejegyezve Kínában.

Ráadásul az algoritmusok leválasztása a TikTok amerikai eszközeiről rendkívül bonyolult eljárás lenne, és a ByteDance nem valószínű, hogy fontolóra venné ezt a lehetőséget. Emellett az is valószínűtlen, hogy a ByteDance beleegyezne, hogy az egyik legértékesebb eszközét, az algoritmusait eladja a riválisoknak.

Kína egy tavaly márciusi amerikai kongresszusi meghallgatáson is már jelezte, hogy valószínűleg elutasítaná a TikTok kényszerű eladását.

Kína határozottan ellenezni fogja a TikTok kényszerített eladását

- mondta a kereskedelmi minisztérium szóvivője egy pekingi sajtótájékoztatón 2023. március végén.

A helyzetet az is bonyolítja, hogy Kína 2020-ban változtatott az exporttörvényeken, amelyek értelmében állami jóváhagyásra van szükség az algoritmusok és forráskódok bármilyen jellegű exportjához - a TikTok eladása vagy elidegenítése is a technológiaexport kategóriába esik.

Rengeteg adat

Az algoritmusok mellett a TikTok legfontosabb eszközei közé tartoznak

a felhasználói adatok.

Nem csak az algoritmusok, hanem a rövid videóformátum tette a TikTokot világszerte sikeressé. A TikTok megjelenése előtt sokan azt hitték, hogy a felhasználó szociális kapcsolatait összekötő technológia a siker kulcsa, tekintettel a Facebook és Instagram népszerűségére. A TikTok azonban megmutatta, hogy a felhasználók érdeklődésének megértését célzó algoritmusok sokkal hatékonyabbak lehetnek. Ahelyett, hogy algoritmusukat a „közösségi gráfra” építenék, mint a Meta, a TikTok algoritmusa az „érdeklődési jeleken” alapul (milyen videók tetszenek a felhasználónak, hol kommentel, meddig néz egy videót, stb.)

Míg a riválisok hasonló érdeklődésen alapuló algoritmusokkal rendelkeznek, a TikTok a rövid videóformátummal fel tudja turbózni az algoritmus hatékonyságát. A rövid videóformátum lehetővé teszi, hogy a TikTok algoritmusa sokkal dinamikusabbá váljon, sőt, még arra is képes, hogy a felhasználók preferenciáinak és érdeklődésének időbeli változásait is nyomon kövesse, egészen odáig, hogy egy felhasználónak a nap egy bizonyos időszakában mi tetszik.

A TikTok rendszeresen ajánl olyan tartalmakat is, amelyek kívül esnek a felhasználók érdeklődési körén, hogy megpróbálja vagy jobban kikövetkeztetni a felhasználó érdeklődését, vagy elérni a felhasználó megtartását azáltal, hogy sok olyan videót ajánl, amelyek kívül esnek a felhasználó (ismert) érdeklődési körén.

Emellett a rövid videóformátum lehetővé teszi a TikTok számára, hogy sokkal gyorsabban megismerje a felhasználók preferenciáit. Vagyis sokkal gyorsabban tud adatokat gyűjteni a felhasználóról, mint például a YouTube, ahol egy videó átlagosan közel 10 perc hosszú.

A TikTok korai belépése a rövid videók piacára szintén nagy előnyt jelentett a vállalatnak. Az Instagram csak 2020-ban indította el a Reels-t, míg a YouTube 2021-ben a Shorts-ot, mindkettő több éves adat- és termékfejlesztési tapasztalattal van lemaradva a TikTok mögött.

Mit tehet a TikTok?

A TikTok minden bizonnyal bíróságon fog nekimenni a döntésnek. Tavaly a TikTok hasonló jogi lépéseket tett, hogy megállítsa az alkalmazás betiltását Montana államban, ahol egy ideiglenes tiltó végzést hoztak. Ha ez a forgatókönyv iránymutató a mostani esetben, akkor maga a vállalat és a TikTok-felhasználók is külön pereket fognak indítani az amerikai törvény meghiúsítása érdekében.

Ha a TikTok sikeresen megszerzi a bíróságtól az előzetes végzést, a kényszerértékesítési folyamat leáll, és a TikTok több időt kaphat arra, hogy szabadon működjön az Egyesült Államokban.

Mit veszítene a ByteDance?

A ByteDance az ügyhöz kapcsolódó nyilatkozatában közölte,

hogy nem tervezi a TikTok eladását

A Reuters forrásai szerint, hogyha a kínai vállalat már minden jogi lehetőséget kimerített a platform betiltását célzó jogszabályok ellen, akkor inkább leállíthatja az alkalmazást, minthogy eladja. Bár 170 millió amerikai felhasználóról van szó, a TikTok a ByteDance teljes bevételének és napi aktív felhasználói számának kis részét teszi ki, így a leállásnak korlátozott hatása lenne a ByteDance üzletmenetére, miközben a vállalatnak nem kellene feladnia az algoritmusát.

Ugyan a ByteDance nem hozza nyilvánosságra a pénzügyi teljesítményét vagy bármelyik egységének pénzügyi adatait, a Reuters egyik forrása szerint az Egyesült Államok a TikTok teljes bevételének mintegy 25 százalékát tette ki tavaly. Eközben viszont a vállalat továbbra is Kínában szerzi a legtöbb bevételt, főként más alkalmazásaiból, például a Douyinból, a TikTok kínai megfelelőjéből. Ez alapján tehát az anyacég kibírná az Egyesült Államokból való kitiltást.

A Reuters több mint fél tucat befektetési bankárral készített interjút, akik szerint nehéz megbecsülni, hogy a TikTok mennyit ér a versenytársakhoz képest, mivel kevés a nyilvánosan elérhető pénzügyi adat. A Guardian forrásai szerint a ByteDance bevétele a 2022-es 80 milliárd dollárról 120 milliárd dollárra nőtt 2023-ban. A jelentésben hozzáteszik, hogy a TikTok napi aktív felhasználói az USA-ban mindössze a teljes cégcsoport globális aktív napi felhasználóinak az 5 százalékát teszik ki. Márciusban a Financial Times arról írt, hogy tavaly a TikTok az USA-ban 16 milliárd dollár bevételt termelt,

tehát az összelegózott számok alapján a ByteDance tavalyi bevételének 13,3 százalékát.

Dan Ives, a Wedbush Securities elemzője a CBS-nek elmondta, hogy az elemzőház becslései szerint a TikTok az algoritmussal együtt 100 milliárd dollárt érhet, viszont az algoritmus nélkül kevesebb mint ennek a felét.

Úgy gondoljuk, hogy Kína és a ByteDance soha nem fogja a TikTokot az algoritmussal együtt eladni. Az algoritmus nélkül szerintünk a TikTok 30-40 milliárd dollárt ér

- mondta Ives.

Címlapkép forrása: Jakub Porzycki/NurPhoto via Getty Images