A kormány szerint a magyar üzemanyagárak jóval magasabbak a régiós átlagnál. A kormánnyal ellentétes narratíva arra épül, hogy a Magyarországon extrém magasan adóztatják az üzemanyagokat. Most kiderült, hogy ebben a formában egyik sem igaz. Egyrészt nem mindegy, kit számítunk bele a régióba, másrészt az adóteher szinte pontosan megegyezik a régiós átlaggal. Így pedig csak a forintra lehet mutogatni.
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter szerdán bejelentést tett az üzemanyagárakkal kapcsolatban. A tárcavezető bejelentette: az áraknak vissza kell térniük a régiós átlaghoz, erre két hetet adnak a kereskedőnek, ha ez nem történik meg, akkor beavatkoznak.
Az objektív módon meghatározott régiós árakat a Központi Statisztikai Hivatal minden pénteken közzéteszi. Az első adatsort múlt péntek publikálták.
Senkinek nincs igaza
Most a Portfolio részletesen megvizsgálta a kérdést. A lap megjegyzi, hogy amennyiben csak a szomszédos országok árait vesszük figyelembe, úgy a benzin esetében 8 forinttal drágább a hazai üzemanyag, míg a dízelnél ennél valamivel nagyobb, 10 forintos a különbség.
Ezzel szemben, ha a KSH által figyelembe vett országok árait vesszük alapul, akkor elmondható: a régiós átlagárnál 22 forinttal drágább a magyar benzin, míg a dízel esetében 25 forintos a felár. A gazdasági portál még ennél is érdekes megállapítást tett. Ugyanis szerintük összességében
A MAGYAR ÜZEMANYAGOKON AZ ADÓTEHER NEM MONDHATÓ magasnak.
Az EKR-díjjal és a kisker-adóval korrigált adószint mértéke (a Bizottság adataira támaszkodó KSH-statisztikában nem számolnak ezekkel) a Magyar Ásványolaj Szövetség adatforrása alapján 49,1 százalékos, ami szinte pontosan megegyezik a régiós átlaggal. A dízelnél kedvezőtlenebb a helyzet: ott a 47,2 százalékos magyar szint áll az átlagos 45,2 százalékkal szemben.
Azonban felhívják a figyelmet arra, hogy a dízelnél kicsit kedvezőtlenebb a helyzet: az üzemagyag adótartalma 47,2 százalék, szemben az átlagos 45,2 százalékkal. De ez se nevezhető kirívónak. Ahogy azt már megírtuk, a magyar üzemanyagárakat összeségében két tényező határozza meg:
- a forintárfolyam alakulása (ebben az esetben a dollárral szemben),
- az olaj világpiaci ára,
- illetve a készterméken a profittartalom mértéke.
Utóbbi kettő az egész régióban nagyjából egységesen gyakorol hatást. Így a Portolio is arra következtetésre jutott, hogy a devizapiacon kialkult kedvezőtlen helyzet okoz nagyobb eltérést az árakban:
idén eddig összesen 3,6 százalékkal gyengült a forint a dollárral szemben, a környező országok devizáinak átlagos gyengülése 3,2 százalék volt.
Végezetül fontos összegezni is az eseményeket: az üzemanyagárakról már régóta vita folyik a közéletben.
- Április 8-án a nemzetgazdasági miniszter az Index kérdéseire leszögezte, hogy berendelte a Mol vezetőit az üzemanyagárak miatt, mert szerinte a korábbi megállapodással ellentétben felfelé kilógnak az árak a régiós középmezőnyből.
- Majd április 11-én tartották azt a tárgyalást, ahol a Magyar Ásványolaj Szövetség és a Mol képviselőit Nagy Márton felszólította: elvárása, hogy az üzemanyagáraknak – teljesítve a korábbi megállapodást – a lehető leghamarabb a régiós középmezőnybe kell kerülniük.
- És április 19-e lett a fordulópont, hiszen a KSH először publikálta a régiós üzemanyagpiacot, benne a magyar benzin- és dízelárakkal. Ebben azt állítják, hogy a magyar benzinátlagár 3,2, a dízelé 5 százalékkal haladta meg a régiós átlagárat.
- Így még azon a napon megkérdeztük Nagy Mártont, hogy milyen lépést fontolgat a kabinet. Már akkor kiemelte: nincs kizárva, hogy jövő héten – a szerdai kormányülést követően – beavatkoznak az üzemanyagárakba.
- Kedden pedig szintén az Index kérdéseit követően egyértelmű lett: Nagy Márton azt javasolja a kormánynak, hogy avatkozzon be az üzemanyagárakba.
- Fontos kiemelni, a kormánnyal ellentétes álláspontok azt hangsúlyozták, hogy amennyiben a beavatkozás mellett dönt a kormány, úgy azt adócsökkentéssel tudja megoldani. (Azonban Nagy Márton a kijelentésekre azonnal reagált, és erről később Varga Mihály pénzügyminiszter is posztolt.)
- Végül ahogy azt korábban említettük tegnap ultimátumot kaptak a hazai szereplők: az áraknak vissza kell térniük a régiós átlaghoz, erre két hetet ad a kereskedőnek a kormány.
(Borítókép: Kolumbán Kitti / Index)