Ezt nem akarta hallani a kormány: a forintárfolyam lehet a felelős az üzemanyagárakért

1 hét ezelőtt 9

benzin6

A kormány szerint a magyar üzemanyagárak jóval magasabbak a régiós átlagnál. A kormánnyal ellentétes narratíva arra épül, hogy a Magyarországon extrém magasan adóztatják az üzemanyagokat. Most kiderült, hogy ebben a formában egyik sem igaz. Egyrészt nem mindegy, kit számítunk bele a régióba, másrészt az adóteher szinte pontosan megegyezik a régiós átlaggal. Így pedig csak a forintra lehet mutogatni.

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter szerdán bejelentést tett az üzemanyagárakkal kapcsolatban. A tárcavezető bejelentette: az áraknak vissza kell térniük a régiós átlaghoz, erre két hetet adnak a kereskedőnek, ha ez nem történik meg, akkor beavatkoznak. 

Az objektív módon meghatározott régiós árakat a Központi Statisztikai Hivatal minden pénteken közzéteszi. Az első adatsort múlt péntek publikálták.

Senkinek nincs igaza

Most a Portfolio részletesen megvizsgálta a kérdést. A lap megjegyzi, hogy amennyiben csak a szomszédos országok árait vesszük figyelembe, úgy a benzin esetében 8 forinttal drágább a hazai üzemanyag, míg a dízelnél ennél valamivel nagyobb, 10 forintos a különbség.

Ezzel szemben, ha a KSH által figyelembe vett országok árait vesszük alapul, akkor elmondható: a régiós átlagárnál 22 forinttal drágább a magyar benzin, míg a dízel esetében 25 forintos a felár. A gazdasági portál még ennél is érdekes megállapítást tett. Ugyanis szerintük összességében

A MAGYAR ÜZEMANYAGOKON AZ ADÓTEHER NEM MONDHATÓ magasnak.

Az EKR-díjjal és a kisker-adóval korrigált adószint mértéke (a Bizottság adataira támaszkodó KSH-statisztikában nem számolnak ezekkel) a Magyar Ásványolaj Szövetség adatforrása alapján 49,1 százalékos, ami szinte pontosan megegyezik a régiós átlaggal. A dízelnél kedvezőtlenebb a helyzet: ott a 47,2 százalékos magyar szint áll az átlagos 45,2 százalékkal szemben.

Azonban felhívják a figyelmet arra, hogy a dízelnél kicsit kedvezőtlenebb a helyzet: az üzemagyag adótartalma 47,2 százalék, szemben az átlagos 45,2 százalékkal. De ez se nevezhető kirívónak. Ahogy azt már megírtuk, a magyar üzemanyagárakat összeségében két tényező határozza meg:

  • a forintárfolyam alakulása (ebben az esetben a dollárral szemben),
  • az olaj világpiaci ára,
  • illetve a készterméken a profittartalom mértéke.

Utóbbi kettő az egész régióban nagyjából egységesen gyakorol hatást. Így a Portolio is arra következtetésre jutott, hogy a devizapiacon kialkult kedvezőtlen helyzet okoz nagyobb eltérést az árakban:

idén eddig összesen 3,6 százalékkal gyengült a forint a dollárral szemben, a környező országok devizáinak átlagos gyengülése 3,2 százalék volt.

Végezetül fontos összegezni is az eseményeket: az üzemanyagárakról már régóta vita folyik a közéletben.

(Borítókép: Kolumbán Kitti / Index)