Kacsának tűnik az orosz lánc magyarországi terjeszkedése

1 hónap ezelőtt 25

„A helyzet meglehetősen képlékeny” – fogalmazott az InfoRádióban Hecker Flórián, emlékeztetve: a magyar sajtót bejárta a hír, miszerint döntés született arról, hogy a Mere nevű orosz diszkontlánc Magyarországon kíván terjeszkedni, ráadásul meglehetősen markáns mód: három éven belül 200 boltot nyitnának, több mint 200 millió eurós árbevételre elérve. Összehasonlításképp ilyen számú üzlete ma Magyarországon a Lidlnek van, amit 15 évbe telt elérnie a német láncnak, vagyis a Mere hírekben elhangzott növekedési terve nagyon ambiciózusnak tűnik – jegyezte meg a gazdasági szakújságíró.

Ugyanakkor, ahhoz képest, hogy mekkora beruházásról, fejlesztésről van szó, tetejébe egy olyan markáns területen, minta kiskereskedelem, a VG információi szerint sem a kormányzati, sem a piaci versenytársak oldalán nincs arra vonatkozó információ, hogy ez egy valós hír lenne. „Tehát nem értesültek arról a meghatározó magyar szereplők, hogy egy orosz kiskereskedelmi lánc valóban érkezne Magyarországra” – fogalmazott a lap munkatársa, hozzátéve: nem lehet kizárni azt a forgatókönyvet, hogy ez előbb-utóbbi be fog következni, de a nyilvánosságra került tervek – három éven belül egy ekkora terjeszkedést lebonyolítani – több szempontból is nehézkesnek, akadályozottnak tűnnek.

Az orosz kiskereskedelmi lánc európai terjeszkedési ambíciói korábbról ismertek – éppen ezért teljes bizonyossággal nem állítható, hogy április térfáról vagy kacsáról lenne szó a magyarországi terjeszkedést illetően –, ugyanakkor a 2022-ben kirobbant orosz–ukrán háború miatt a lánc terjeszkedési koncepciója gyakorlatilag megszakadt, meghiúsult. A Mere több nyugat-európai országban – Németországban, Spanyolországban, Nagy-Britanniában – próbálta megvetni a lábát, de azóta már minden egységét bezárta, arra hivatkozva, hogy ellátási problémái keletkeztek az uniós szankciók kapcsán – ismertette a VG munkatársa.

Ráadásul legutóbb azt lehetett hallani, hogy Belgiumban ugyan megpróbál újranyitni egy üzletet, de ezt már nem Mere néven teszi, hanem egy új márka alatt, ezért is furcsa, hogy miközben a Mere brand megszűnik, aközben azt jelentik be, hogy Magyarországon ez alatt a név alatt próbálnának meg terjeszkedni – fogalmazott a gazdasági újságíró, aki szerint ezért is érdemes fenntartásokkal kezelni a hírt. Hozzátette: a nemzetközi – különösen az orosz – kiskereskedelmi sajtóban amúgy arról cikkeznek, hogy a Mere leginkább a szerb piacra próbál koncentrálni, ahol viszonylag jó eredményeket ért el. Fontos megjegyezni, hogy Szerbia viszont nem uniós tagállam, így valószínűleg ott a szankciók hatásai minimálisan érvényesülnek, és könnyebb megvetnie a lábát az orosz társaságnak.