„A melegrekordokat hozó korai tavasz megváltoztatta a fák biológiai ciklusát, és korábban kezdtek rügyezni. A fagyok visszatérése jelentős károkat tud okozni a már kibontakozott rügyekben és virágokban, a gyümölcsök akár 70-80 százaléka is veszteséget szenvedhet. Ez nyáron és ősszel dráguláshoz és import növekedéshez vezetne” – hívta fel erre az elemzésben a figyelmet az MBH Bank Elemzési Centruma.
„Tavaly decemberhez képest nem változott a hazai boltok forgalma idén januárban” – így kezdte legfrissebb elemzését az MBH Bank Elemzési Centruma. Mint ismert, januárban a kiskereskedelmi forgalom 0,6 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakihoz képest. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletek forgalma 0,2, az üzemanyag-kiskereskedelem 4,6 százalékkal nőtt. A naptárhatással kiigazított adatok szerint a kiskereskedelmi forgalom
volumene nem változott az előző hónaphoz viszonyítva.
És pontosan ezt hangsúlyozza a bank is az elemzésében. Bár a kedvező bérdinamika ellenére sem sikerült növekedést mutatni, szerintük pozitívum, hogy az ünnepi időszak volumenét tartani tudta a januári adat. Az adatok részleteiben így festenek:
- élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletekben 0,2 százalékkal,
- az üzemanyag-kiskereskedelemben 4,6 százalékkal nőtt,
- a nem élelmiszer-kiskereskedelemben 0,9 százalékkal kisebb lett az értékesítés naptárhatástól megtisztított volumene.
Külön érdekesség, hogy a napokban megjelent elemzést a Nemzetgazdasági Minisztérium úgy értékelt, hogy „mivel a hazai és nemzetközi tendenciák alapján általánosnak tekinthető, hogy az ünnepek miatt év végére megugró fogyasztási kedvet januárban a forgalom visszaesése követi”. Így a kormány szerint jelentős eredmény a stagnálás.
Nagyot romlott a fogyasztói hangulat
Az MBH arra is felhívta a figyelmet, hogy a csomagküldő és internetes kereskedelem forgalma 2022 elején letért a dinamikus növekedési pályáról. A csökkenő tavalyi negyedik negyedéves adat után januárban már 4,6 százalékkal növekedett a szegmens forgalma (év/év), jelenleg a kisker forgalom 9,1 százalékát teszi ki.
Az online vásárlási szokásokat vizsgálva itt is a fogyasztók óvatosságát láthatjuk, a vásárlás előtt több oldalt is felkeresnek a legjobb ajánlat felkutatása érdekében.
Az MBH a részletes elemzésében kiemeli, hogy az euróövezet gazdasági hangulatindexe (ESI) a pozitív elemzői várakozásokkal ellentétben 96,1 pontról 95,4 pontra csökkent februárban. Ez pedig kifejezetten rossz hír Magyarország számára. Ráadásul ennél nagyobb csökkenést látunk Magyarország esetében: 98,8 pontról 95,7 pontra csökkent az ESI februárban.
Szintén nagyot romlott itthon a fogyasztói hangulat is, ami -17,7 pontról -25,9 pontra csökkent, ugyanakkor a kiskereskedelem hangulati mutatója -12-ről -8,3-ra erősödött. Hasonló tendenciákat mutatnak a GKI indexei is: a kereskedelmi bizalmi index 4 ponttal nőtt februárban, a fogyasztói bizalmi index viszont a januári rekordnövekedés után februárban erősen visszakorrigált, viszont így is beleillik a lassan másfél éve tartó pozitív trendbe.
Végezetül a bank hozzátette, hogy a fogyasztói hangulatindexek a februári esés ellenére javuló trendben maradtak. A kormányzat kommunikációja alapján 2024-ben várhatóak a lakosság óvatossági motívumát oldó intézkedések. Erre keddi a keddi sajtótájékoztatóján Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter külön kitért.
Végezetül három fontos tényezőt emeltek ki a rövidtávú kilátásokat befolyásoló tényezőként:
- a turizmus 2024-ben várhatóan tartós növekedési pályára állhat,
- a vörös-tengeri válság okozta hosszabb szállítási idő miatt az európai export nehezen tud eljutni az ázsiai piacokra. A helyzet elhúzódása piacvesztést okozhat, ami leginkább a dél-európai országoknak jelent kockázatot.
- Majd végezetül emlékeztettek arra, hogy a melegrekordokat hozó korai tavasz megváltoztatta a fák biológiai ciklusát és korábban kezdtek rügyezni. A fagyok visszatérése komoly károkat tud okozni a már kibontakozott rügyekben és virágokban, a gyümölcsök akár 70-80 százaléka is veszteséget szenvedhet. Ez nyáron és ősszel dráguláshoz és import növekedéshez vezetne.
Business Talks '24
Üzleti konferencia