Koncertőrület a világban - Nem csak Azahriahért bolondulnak meg

5 hónap ezelőtt 12

Tripla Pusi

Háromszor tölti meg az Puskás Arénát a legfelkapottabb magyar előadónak számító Azahriah, ráadásul pillanatok alatt elkapkodták a jegyeket mindhárom alkalomra. A népszerű zenész sikerének titka nemcsak a tehetségében, a zenéjében vagy a karizmájában – általában ennyi már elég szokott lenni – keresendő. Az sem elhanyagolható faktor, hogy egy olyan környezetben kezdett el nagyon gyorsan felfelé ívelni a karrierje, amikor kifejezetten erős keresletet mutatnak a fogyasztók a koncertek iránt. Ad némi perspektívát a tripla-arénának, hogy hasonló kaliberű esemény utoljára a Rammstein nyári duplázása volt a Puskásban, miután 12 év után először tért vissza Magyarországra a Till Lindemann nevével fémjelzett zenekar. Ha a globális képet nézzük, akkor sincs hiány nagy nevekből, többek között Taylor Swift és a Beyonce is nagy port kavart a saját turnéjával, bár az ő esetükben egészen más dimenziókról beszélhetünk, dollármilliárdos tétekkel.

De miből látszik a szokásosnál erősebb kereslet? A Live Nation Entertainment, a világ legnagyobb koncertszervező cége nemrég közzétette a legfrissebb számait, amiből a megszokott pénzügyi mutatók mellett többek között jegyeladásokra és a koncerteken való részvételi számokra is rálátást kapunk, így tudunk következtetni az iparági trendekre.

Kapkodják a koncertjegyeket

Először azt érdemes megnézni, hogy hány koncerteseményt bonyolított a cég az elmúlt években. Az alábbi ábrából látszik, hogy a Covid a földbe döngölte az iparágat, szinte egyáltalán nem voltak koncertek 2020 második negyedévétől kezdve. Éppen ezért érdemes a 2019-es évet venni bázisként – akkor 40 237 koncertet bonyolított a cég. 2022-ra azonban már feloldották a lezárásokat és a koncertek is teljes erőbedobással tértek vissza, 8,4 százalékkal több eseményt jegyzett a Live Nation, mint 2019-ben.

Az idei első 9 hónapban már 34 236 koncertnél jár a cég, tehát könnyen lehet, hogy új rekord születik a jellemzően erős negyedik negyedév lezárultával.

A harmadik negyedévben világszerte turnézó nagyobb fellépők között volt Beyoncé, Taylor Swift, Drake, Morgan Wallen, és Karol G.

A koncertesemények számában lassú növekedési ütem látszik, viszont a résztvevők számában ennél sokkal határozottabb a növekmény. 2019-ben még 97,7 millió résztvevőt számlált a Live Nation, ezt a számot idén már az első 9 hónapban sikerült meghaladni, hiszen eddig 108,3 millióan (becsülten) jártak a cég által szervezett koncerteken. Az elmúlt negyedév ráadásul kiemelkedő volt a koncertrészvevők szempontjából, hiszen még soha nem ért el ilyen magas számot a cég.

A növekedés viszonylag egyenletesen oszlott meg a globális piacokon, viszont kiemelkedően erős volt a kontinentális Európa, Mexikó és Kanada. Az amfiteátrumok, stadionok és arénák nézőszámának növekedése volt felelős a teljes nézőszám emelkedésének nagy részéért.

Az eladott jegyek számában nem látszik olyan kiugróan magas szám a legutóbbi negyedévből, mint a látógatószámban. Viszont 2019-hez képest egyértelmű a kereslet növekedése, hiszen mindössze 36 000 eladott jegyre van idén attól a cég, hogy többet értékesítsen, mint a teljes 2019-es év0ben. Ráadásul jön a karácsonyi szezon is, amikor jellemzően felpörögnek a jegyeladások. Ahogy az alábbi ábrán is látszik, a negyedik negyedéves jegyértékesítési számok általában jóval magasabbak, mint az adott év más negyedéveiben. Minden esély megvan tehát arra, hogy új jegyértékesítési rekord szülessen. Egy érdekesség, hogy 2020 második negyedévében negatív lett a jegyértékesítési szám. Ez annak tudható be, hogy a Covid berobbanásával sokan visszaváltották a meglévő jegyeiket, így az értékesítés nettó egyenlege negatívba fordult át.

A cég külön azt is megjegyzi,

hogy a díjköteles jegyek ára kétszámjegyű növekedést mutatott, ami az erős fogyasztói keresletet tükrözi, különösen a prémium ülőhelyek és a VIP-élmények iránt.

A Live Nation bevétele már 2022-ben visszapattant a Covid utáni ütésből, viszont többek között az erős keresletnek köszönhetően az idei év még erősebb lehet, mint a tavalyi. A Live Nation bevétele 32 százalékkal 8,2 milliárd dollárra nőtt a szeptember 30-án zárult negyedévben, ami még az elemzőket is alaposan meglepte, hiszen csak 7 milliárd dolláros bevételre számítottak.

A bevételnövekedés annak volt köszönhető, hogy több rajongó érkezett a koncertekre a bázishoz képest, ráadásul több pénzt költöttek a rendezvényeken.

A vállalat által preferált eredménymutató, a tisztított működési eredmény (AOI) szintén rekordot ért el a harmadik negyedévben. A konszolidált AOI a harmadik negyedévben 215 millió dollárral, azaz 35 százalékkal, 836 millió dollárra nőtt, vagyis az eredmény növekedési üteme meghaladta a bevételét.

A Taylor Swift jelenség

Az angolszász pénzügyi sajtó visszatérő szereplője a világ talán jelenleg legnépszerűbb popsztárja, Taylor Swift. Ez nem kis mértékben annak betudható annak, hogy az énekesnő elindította az Eras Tourt, melynek első amerikai szakasza nyáron lezárult. A turné eredetileg március 17-től augusztus 9-ig tartott, viszont az év folyamán Swift további dátumokat hirdetett meg, köztük számos nemzetközi koncertet 2023-ban és 2024-ben. A világméretű koncertsorozat az előrejelzések szerint

AZ ELSŐ OLYAN TURNÉ LESZ, AMELYNEK JEGYBEVÉTELE ELÉRHETI AZ 1 MILLIÁRD DOLLÁRT.

Egyes számítások szerint azonban a jegybevétel jóval meghaladja majd ezt számot, sőt, akár másfélszer ennyi is lehet.

Ahogy korábban beszámoltunk róla, az Eras turné már eleve 1 milliárd dollár fölé repítette Taylor Swift nettó vagyonát, miután csak a turné több mint 700 millió dolláros jegyeladást generált. Az átlagos jegyár 254 dollár volt, de sok rajongó ennél jóval többet fizetett a másodlagos piacokon.

Swift cége, a Swift Inc. összességében úgy működik, mint egy globális vállalat: hűséges ügyfélkörrel, karizmatikus vezetővel és jelentős gazdasági befolyással bír. A Bloomberg Economics becslései szerint Swift idei 53 koncertje az Egyesült Államokban 4,3 milliárd dollárral járult hozzá az ország GDP-jéhez.

Ezt bizonyítja az is, hogy a philadelphiai Fed júniusi Bézs Könyvében elismerte, hogy Swift serkentette a philadelphiai gazdaság növekedését.

A Washington Post közben azt írja, hogy a bevételek 85 százalékát Swift viszi haza, ami nem egy konvencionális elosztás a zeneiparban, tekintve, hányan dolgoznak egy ilyen produkción.

A Forbes szerint a The Eras Tour minden egyes állomásán (éjszakánként) Swift személyesen 10 és 13 millió dollár közötti összeget keres. A turné jövőre Ázsiára, Ausztráliára és Európára is kiterjed, ami új bevételi lehetőségeket kínál a popsztárnak és az érintett gazdaságoknak is. A turné 2024 novemberében zárul az USA-ban.

Viszont nem csak Taylor Swift került a címlapokra az elmúlt hónapokban, hiszen Beyoncé Renaissance World Tour nevű koncertsorozata a maga 580 millió dolláros bevételével a legtöbb bevételt hozó turné női előadó esetében. Ezt a címet korábban Madonna birtokolta a 2008-as és 2009-es Sticky & Sweet turnéjával, amely a Billboard szerint 408 millió dollárt hozott. Viszont ezt a címet valószínűleg csak addig fogja megtartani, ameddig Swift turnéja lezárul.

A Morgan Stanley becslése szerint Swift és Beyoncé 5,4 milliárd dollárral járult hozzá az amerikai gazdasághoz. Ez a szám jelentősen megemelkedhet, ha figyelembe vesszük az összes nemzetet, ahová Swift a The Eras turné hátralévő részében ellátogat.

Mit jelent mindez?

A koronavírus-járvány után erőteljes felhalmozott kereslet alakult ki az élményszerzés iránt. Nagyon hasonló tendencia látszik a koncerteknél, mint a turisztikai szektorban. Bár korábban írtunk arról, hogy a végéhez közelít a „bosszúutazások” korszaka, ami a koronavírus-járvány utáni időszakot jellemezte az utazási korlátozások feloldását követően. A friss adatok azt jelzik, hogy egyes régiókban az emelkedő infláció, a megélhetési költségek növekedése és az utazások drágulása közepette az utazók elkezdték visszavágni utazási terveiket.

a koncerteknél viszont nem kezdett el kialakulni hasonló tendencia.

A Live Nationhöz visszatérve, a koncertekhez kapcsolódó halasztott bevételek 2023. szeptember 30-i 2,6 milliárd dolláros egyenlege 730 millió dollárral, azaz több mint 39 százalékkal volt több, mint 2022. szeptember 30-án. Ez a jelenlegi jegyeladásokkal együtt a koncertek iránti továbbra is erős keresletre utal, amiből arra lehet következtetni, hogy az év hátralévő részében és 2024-ben is megmaradhat az erős momentum.

Az Egyesült Államokban tartott amfiteátrumi koncerteken a cég járulékos bevételei megközelítették a 41 dollárt látogatónként 2023 első kilenc hónapjában, ami közel 10 százalékos növekedés a 2022-es szinthez képest. Ez arra utal, hogy a rajongók többet költenek ételre és italra a koncerteken,

ráadásul a cég szerint a költséginflácónál magasabb ütemben növekednek a fogyasztásra fordított kiadások.

Összefoglalva tehát az látszik, hogy a koncertek iránti kereslet kifejezetten erőssé vált az elmúlt időszakban és a momentum várhatóan a jövőben is fennmarad. Persze ezt csak egy ok arra, hogy Azahriah miért tudta háromszor telerakni a Puskás Arénát.

Címlapkép forrása: John Medina/Getty Images