Magyarok millióinak a lakásügyébe nyúlt bele a kormány, most bejelentették az eredményeket

2 hét ezelőtt 14

Túri Anikó, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) közigazgatási államtitkára azt mondta: a várakozásaikat felülmúló eredményekről tudnak beszámolni, amiben az MNB-nek, a biztosítóknak és az alkuszoknak is nagy szerepük van. A kampány elérte a célját, „a csapból is a lakásbiztosítások folytak”, sikerült növelni a velük kapcsolatos pénzügyi tudatosságot, de a munka nem ért véget, egész évben napirenden kell tartani a témát, és fejleszteni kell magát a kampányt is.

Nyers, előzetes számokat tudnak közölni, a végleges adatok május közepe környékén állnak majd rendelkezésre. Az elért eredmények között említette, hogy

a lakásbiztosítási penetráció 2,2 százalékponttal, 72%-ról 74%-ra emelkedett.

Volt olyan biztosító, ahol tavaly márciushoz képest 12-szer annyi új lakásbiztosítást kötöttek az ügyfelek. A biztosítói aktivitás már februárban növekedett, a piaci szereplők jelentős része kedvezményekkel próbált ügyfelet szerezni, megtartani. Az aktivitás 40%-a az utolsó hétre koncentrálódott, így végül

461 ezer szerződés mozdult meg, ez 97 ezres szerződésszám Növekedésést jelentett, igaz, utóbbi még most is folyamatosan zajlik.

Kandrács Csaba, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) alelnöke felhívta a figyelmet: az első lakásbiztosítási kampány volt az idei, a következő években ezt továbbiak követik. A Portfolio konferenciájának a közönségszavazására hivatkozva felidézte: a szakma 95%-a korábban azt gondolta, hogy kevesebb mint 400 ezer szerződés fog megmozdulni, ezt sikerült felülmúlni, hiszen összesen 461 331 darab szerződést mozdult meg, és nőtt a darabszám, ami a kampány pozitív hozadéka. Szinte minden biztosító nyert a kampányon, hiszen

a nettó növekmény kétharmadát (71 810 szerződés) a top4 biztosító vitte el, és 8 további biztosító szerződésállománya növekedett, mindössze kettőé csökkent.

A Portfolio felvetésére, miszerint ez csak nagyon mérsékelt piaci koncentráció csökkenést jelent, Kandrács Csaba úgy értékelt: a csaknem félmillió aktív ügyfél erős versenyt jelez a piaci szereplők között,

a piacmegtartók viszont valóban nagyobb eredményeket tudtak elérni, mint a kihívók, a négy legnagyobb szereplő sikeresen tudta megszólítani az ügyfeleket.

Hogy a piaci koncentrációt sikerül-e csökkenteni, azt a későbbi kampányok során megalapozottabban lehet majd megítélni, mindenesetre ha nem is csökkenne a legnagyobb szereplők részaránya, de az ügyfelek kedvezőbb biztosításokat kötnek, az már a kampány sikerét mutatja. Egy másik sajtókérdésre válaszolva elmondta: a díjaknál kétszámjegyű csökkenés látható, a pontos számok azonban a biztosítási összegek fényében ítélhetők meg, erre a részletesebb számok májusi értékelésénél lesz lehetőség.

A jegybank számára fontos eredmény, hogy a Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítások (MFO) aránya 9%-ra emelkedett a havi szaporulatban, ami a normál időszakokhoz képest duplázódást jelent. A közvetítők által értékesített lakásbiztosításoknál ez az arány 20% volt. Nőtt az online értékesítés aránya is: a becsül számok szerint mintegy 3%-ról 10%-ra emelkedett, és az online közvetítésben minden tízből három MFO-termék volt. Az MNB monitoringja alapján az MFO- kalkulációk száma 14-szeresére emelkedett a tavaly márciusihoz képest. Túri Anikóval egyetértve Kandrács Csaba azt mondta, összeülnek ismét a szabályozó hatóságok a piaci szereplőkkel, hogy megbeszéljék, miként lehet még sikeresebb a kampány.

Kovács Zsolt, az NGM miniszteri biztosa rámutatott: kevesen gondoltak arra, hogy 461 ezer lakásbiztosítási szerződést fog megmozgatni a kampány (a Portfolio Biztosítás 2024 konferenciája említett közönségszavazásának eredményét az erről szóló panelbeszélgetés előtti, illetve utáni pillanatról mutatja alábbi ábránk).

Az első vélemények pozitívak: a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) szerint szinte mindegyik biztosító megtalálta a számítását az előzetesen megfogalmazott célok mentén (pl. brandépítés, állománynövelés- vagy emgtartás, szerződések aktualizálása), a közvetítők szervezetek szintén sikeresnek értékelték a kampányt, nagy munkát végeztek a közvetítők, alapvetően offline maradt a piac, de az online piac is nagyot fejlődött.

A következő 2-3 hónapban eljuthatunk oda, hogy meghatározzuk, mi kell ahhoz, hogy sikeresek legyenenek a következő kampányok

– jelezte a következő időszak feladatait a miniszteri biztos.

Címlapkép forrása: Portfolio