Magyarország előfizet: így változtatja meg az életünket az előfizetéses e-kereskedelem

1 hét ezelőtt 11

Néhány éve még elképzelhetetlen lett volna, hogy nem megvesszük kedvenc zenekarunk albumát CD-n, vagy kedvenc filmünket DVD-n, hanem havidíjat fizetünk bizonyos szolgáltatóknak azért, hogy bármikor elérhessük őket. Az előfizetéssel a zenei és filmes streamingszolgáltatók feje tetejére állították az iparágat. Ehhez hasonló üzleti megoldások alakíthatják át gyökeresen a ma ismert e-kereskedelem világát.

Személyre szabott ajánlatok

Világszerte egyre többen vágynak arra, hogy ne ők keressék meg a nekik való termékeket, hanem a webáruházak lepjék meg őket azzal, amire vágynak. Ez pedig egyre nagyobb üzlet: a The Business Research Company adatai szerint 2024-ben globálisan várhatóan 330 milliárd dollár forgalmat bonyolít le az előfizetéses e-kereskedelem, egyetlen év alatt 66 százalékos bővülést várnak.

Magyarországon is egyre több webáruház vezet be előfizetéses csomagokat. Többek között vannak márkás kozmetikumokból összeállított meglepetéscsomagok, állateledeles csomag, vagy épp szülők számára készített inspirációs ötletek, amivel aktív programokat tudnak kitalálni gyermekeik számára.

Magyarországon még kevesen ismerték fel az előfizetéses e-kereskedelemben rejlő lehetőségeket. Akik piacukon az elsők között tudnak ilyen szolgáltatást bevezetni, jelentős versenyelőnyre tehetnek szert

– hívta fel a figyelmet Stampf Attila, a vásárlói élmény alapú fejlesztésekkel foglalkozó Humanize társalapítója.

Felmérések szerint a fogyasztók 59 százaléka a kényelem miatt választja az előfizetéseket. Megtakarítják a termékek válogatására szánt időt, sokkal kényelmesebb, tervezhetőbb. Fontos szempont az exkluzivitás: az előfizetőknek számos márka egyedi termékeket, kedvező ajánlatokat tesz lehetővé. A specializált, szakismeretekkel rendelkező webkereskedőknél szívesebben lesznek lojális vásárlók az emberek.

Így működik

Míg korábban leginkább a kondibérletre és a Netflixhez hasonló streaming-szolgáltatásokra volt jellemző, ma már egyre több iparágban dübörög az előfizetéses e-kereskedelem.

A termékelőfizetéses szolgáltatás vásárlói élmény tekintetében többet jelent az ismétlődő tranzakciónál. Visszatérő költséget számítanak fel az vásárlóknak – általában havonta – egy termékhez vagy szolgáltatáshoz való hozzáférésért cserébe. Az e-kereskedelmi előfizetés lényegében az erős ügyfélkapcsolatokról, valamint a zökkenőmentes ügyfélélményről szól.

De hogyan fizethetnek elő az ügyfelek és mekkora futamidőre szól? Módosítható-e az összeg, illetve mi történik akkor, ha valaki nem vásárolja le a keretet, vagy épp ellenkezőleg, azt meghaladó összegért rendelne?

A webáruházban alkalmazott előfizetési modelltől függ milyen konstrukció szerint lehet a termékre és/vagy szolgáltatásra előfizetni – válaszolta az Index megkeresésére az egyik hazai vezető bérelhető webáruházrendszert fejlesztő, a Shoprenter, amelynél már elérhető az ezt lehetővé tevő megoldás.

Általában havidíjakról beszélhetünk, de nem ritka a heti, kétheti, kéthavi, negyedéves, féléves, vagy akár éves előfizetés sem. Webáruházanként, azon belül termékkörönként változhat, hogy az előfizetést milyen futamidőre kell vállalni.

Azt azonban fontos kiemelni hogy semmit sem kötelező előre vállalni, az előfizetés bármikor lemondható vagy módosítható,

továbbá más termékeket tartalmazó egyszeri kosár is hozzátehető a vásárláshoz, amit azonban a webáruháznak szükséges jeleznie. Az előfizetés összegét rendelés leadásakor, illetve annak megújításakor vonják le a bankkártyáról.

A előfizetéses e-kereskedelemben három fő típust különböztetünk meg, de ezek kombinációi is előfordulhatnak egy-egy webáruházban:

  • Termék előfizetések (Subscribe and Save modell): Lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy kényelmesen hozzáférjenek azokhoz a mindennapi dolgokhoz, amelyek újratöltésére rendszeresen szükségük van. Ez a modell könnyen biztosíthat magas ügyfélmegtartást, viszont alacsonyabb profitrátával jár. Jól működő modell például az FMCG-szektorban (Fast Moving Consumer Goods = napi fogyasztási cikkek).
  • Kurátori előfizetések (Mystery box modell): Az előfizetők rendszeres időközönként kapnak előre összeállított „dobozokat”, amelyekben általában egy adott téma köré szervezett termékcsomag található. Számos példát találhatunk erre is az FMCG-területen, de ruházati, elektronikai, játék–ajándék, sport, barkács, otthon–lakberendezés területen sem kell sokáig kutakodnunk az interneten.
  • Hozzáféréses előfizetések (Membership Club modell): Az előfizetők hozzáférést vásárolnak tartalmakhoz és előnyökhöz, például zárt tartalomhoz, kedvezményekhez, ezáltal exkluzív termékekhez juthatnak. Ilyenek többek között a digitális termékek és szoftverek (például: Netflix, Forbes), de akár egy rendezvény vagy közösségi tagság.

Nemcsak tartós fogyasztási cikkekre, de akár élelmiszervásárlásra is fordítható az előfizetés, amire már van magyar példa. Ahogy arra is van lehetőség, hogy az ügyfél saját maga állítson össze kosarat.

A rendszeres vásárlók jobb árakat kapnak

Az előfizetéses e-kereskedelem számos előnnyel jár a kereskedők számára. Az egyik legfontosabb, hogy kiszámíthatóbb és stabilabb lesz az árbevétel. Mivel a cég rendszeres kapcsolatban áll a vásárlókkal, fizetett hirdetések helyett saját hírlevelekkel, vagy a weboldalból közvetlenül érik el ajánlataikkal a fogyasztókat. Egy, a Harvard Business Reviewban megjelent kutatás szerint egy meglévő vásárló megtartása legalább ötször, de akár huszonötször kevesebbe kerül, mint egy új megszerzése, a marketingköltségek csökkentésének egyik kulcsa a vásárlók előfizetővé tétele lehet.

Rendszeres vásárlások esetén a logisztika is hatékonyabban szervezhető. Tervezhetőbbé válik a házhozszállítás, a logisztikai partnerek is jobb díjakat tudnak biztosítani. Mindez jelentős költségcsökkentést tesz lehetővé, amit a kereskedők megosztanak a vásárlóikkal, így mindkét fél jól jár.

Nem kell jelentős beruházás a webkereskedőknek ahhoz, hogy előfizetéses e-kereskedelmi megoldásokat tudjanak kínálni. „Az előfizetéses e-kereskedelmi modell hűségesebb vásárlókat, ritkább áruvisszaküldést és kiszámíthatóbb árbevételt jelent a kereskedőknek. A vásárlók elégedettségét az mutatja, hogy sokszor éveken át megtartják az előfizetést” – mondta Rab Máté, a Shoprenter ügyvezetője.

Az egyszeri online kártyás vásárlások során a fizetés sok esetben még nem tudja azt az élményt nyújtani, mint a fizikai térben az érintéses fizetés, gondoljunk csak a kártyaszám beírására, vagy a kétfaktoros azonosításra. Az előfizetéses rendszerben a fizetés kényelmes és szinte észrevétlenül megtörténik, mivel a regisztrált kártyákról, amelyek a tokenizációnak köszönhetően a legnagyobb biztonságban vannak, minden további beavatkozás nélkül lehetséges az előre meghatározott összegek biztonságos levonása.

Társadalmi szinten sem elhanyagolható az előfizetéses e-kereskedelem haszna. Amellett, hogy a fogyasztóknak és a kereskedőknek kínál előnyöket, a fenntarthatósághoz is hozzájárul.

A rendszeres, előre tervezett beszerzések lehetővé teszik, hogy a vállalkozások pontosabban tervezhessék a keresletet, csökkentve ezzel a felesleges termelést és a készletezést.

Emellett az előfizetéses modell segíthet a helyi gazdaságok támogatásában is, mivel a fogyasztók gyakran helyi termékeket és szolgáltatásokat választhatnak előfizetésük részeként, így erősítve a helyi közösségeket és gazdaságokat.

(Borítókép:  Artur Widak / NurPhoto / Getty Images)