Megjöttek a friss üzemanyagárak, vakarhatja a fejét kormány

1 hét ezelőtt 10

Múlt pénteken a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) először publikálta a régiós üzemanyagpiac adatait, benne a magyar benzin- és dízelárakkal. A múlt heti adatok szerint

  • a 95-ös oktánszámú motorbenzin átlagára 640, míg a régiós országokban 620 forint volt, így a magyarországi átlagár 3,2 százalékkal magasabb volt a régiós átlagértéknél.
  • Míg a dízel üzemanyag esetén a heti átlagos ára Magyarországon 654 forint volt, ami 31 forinttal, 5 százalékkal haladta meg a régiós 623 forintos átlagárat.

Most a KSH frissítette az adatai. Ebben az látható, hogy az április 22-én kezdődő héten

  • Magyarországon a 95-ös oktánszámú motorbenzin átlagára 648, míg a régiós országokban 623 forint volt. A magyarországi átlagár 4 százalékkal, azaz 25 forinttal volt magasabb a régiós átlagértéknél. A szomszédos országokban az átlagár 638 forint volt, a magyar ár ezt 1,6 százalékkal, azaz 10 forinttal haladta meg.
  • A dízel üzemanyag heti átlagos ára Magyarországon 649 forint volt, ami 27 forinttal, 4,3 százalékkal haladta meg a régiós 622 forintos átlagárat. A szomszédos országokban 638 forint volt a dízel átlagára, amit a magyar adat 1,7 százalékkal, azaz 11 forinttal múlta felül.

A benzin ára nőtt, míg a gázoljé csökkent

Tehát a 95-ös benzin magyarországi átlagára 8 forinttal nőtt az előző heti adathoz képest. Ezzel párhuzamosan a régiós átlag is emelkedett, 3 forinttal. A szomszédos országokban a benzin átlagára szintén 3 forinttal nőtt.

A gázolaj magyarországi átlagára 5 forinttal csökkent egy hét alatt. A régiós átlagár kisebb mértékben – 1 forinttal –, de szintén csökkent. A szomszédos országokban a dízel átlagára stagnált az előző héthez képest – összegezte a KSH.

Majd megállapították: az adatok alapján Magyarországhoz képest a régiós országok közül Ausztriában, Szerbiában és Szlovákiában volt kissé magasabb a benzin átlagára. Szerbiában és Csehországban nőtt a legnagyobb mértékben a benzin ára, 11 és 7 forinttal. Ezzel szemben Lengyelországban 5 forinttal csökkent az átlagár az előző heti adatokhoz képest.

Csehország, Horvátország, Lengyelország, Románia és Szlovénia esetében a 95-ös oktánszámú benzin átlagára kevesebb mint 10 százalékkal, míg Bulgáriában több mint 10 százalékkal maradt el a magyar ártól.

A dízelolaj esetében Ausztria és Szerbia heti átlagára meghaladta a magyar értéket, ugyanakkor Bulgáriában az átlagár több mint 10 százalékkal kisebb volt a magyar dízel üzemanyag átlagárához képest.

Szlovéniában és Csehországban nőtt a dízel ára, 2 és 1 forinttal, míg a többi régiós országban csökkent az előző héthez képest. Magyarország után a második legnagyobb csökkenést Lengyelországban tapasztalhatták a fogyasztók, ahol 4 forinttal csökkent a dízelüzemanyag ára. 

A kormány és a családok védelme

A kormány narratívája egyértelmű: „háború van és háborús árak vannak az üzemanyagpiacon, amely jelentős terheket ró a családokra”, valamint a kormány arra törekszik, hogy a „háborús árakat” visszaszorítsa, mert „nem a családoknak kell megfizetnie a háború árát”. A kabinet a családok védelmében helyez nyomást az üzemanyagárakra. Így, aki mást mond az a családok védelme ellen érvel? Tehát a kormány kommunikációban megoldotta a kérdést, de jól látható, nem mindegy, hogy a régiós vagy a szomszédos országok árait vizsgáljuk. (Amennyiben a szomszédokat nézzük, úgy a magyar átlagár a benzinnél 1,6 százalékkal – 10 forinttal –, míg a gázolajnál 1,7 százalék – 11 forint – a különbség.)

Korábban azt is megírtuk, a kormánnyal ellentétes narratíva szerint az árakkal az a baj Magyarországon, hogy extrém magasan adóztatják az üzemanyagokat. Azonban ez sem igaz. Az EKR-díjjal és a kiskereskedelmi adóval korrigált adószint mértéke (az Európai Bizottság adataira támaszkodó KSH-statisztikában nem számolnak ezekkel) a Magyar Ásványolaj Szövetség adatforrása alapján 49,1 százalékos, ami szinte pontosan megegyezik a régiós átlaggal.

Nagy Márton két hetet adott

Mindenesetre Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter szerdán bejelentést tett az üzemanyagárakkal kapcsolatban. A tárcavezető közölte: az áraknak vissza kell térniük a régiós átlaghoz, erre két hetet adnak a kereskedőnek, ha ez nem történik meg, akkor beavatkoznak. Végezetül fontos összegezni is az eseményeket: az üzemanyagárakról már régóta vita folyik a közéletben.

(Borítókép: Németh Emília / Index)