Megkezdte működését Bécs első zöldhidrogén-üzeme

2 hét ezelőtt 21

2022 novemberében kezdték építeni és tízmillió euróba került a Wien Energie és a Wiener Netze zöldhidrogén-üzeme, amely április elején kezdte meg működését a bécsi Simmeringben.

Zöld hidrogén Magyarországon: lehetőségek és fejlesztési irányok - Április 24-én előadóink között lesz Molnár Szabolcs (MVM Zrt.); Dr. Tompos András (Természettudományi Kutatóközpont); Karakas Ádám (Boston Consulting Group), Kardosné Mészáros Viktória (Földgázszállító Zrt.), Kovács Gábor (Messer Hungarogáz), Mayer Zoltán (HUMDA), Pintér László (OPUS TIGÁZ).

Az osztrák főváros első ilyen üzeme óránként 54 kilogramm hidrogént állít elő – kizárólag nap-, szél- és vízenergia felhasználásával.

A napi 1300 kilogrammnyi zöldhidrogén hatvan busz és teherautó megtankolására elegendő.

A zöldhidrogén-üzem a PEM-elektrolízisen alapul, vagyis egy speciális, protoncserélő membránt használnak az elektrolízis során, hogy elektromos áram segítségével oxigénre és hidrogénre válasszák szét a vizet. A folyamat során keletkező oxigén közvetlenül a levegőbe kerül, a hidrogént pedig sűrítik, így egyszerre helytakarékosan tárolható és szállítható is. Az üzem mellett működik egy hidrogénkút is – ez Bécs második hidrogénkútja. Az üzem teljesítménye 3 megawatt és már zajlanak az előkészületek, hogy az itt termelt hidrogént be lehessen táplálni a bécsi földgázhálózatba.

A Wien Energie – a világon elsőként – tavaly már tesztelte, miként lehet egy működő erőmű esetében hidrogénnel dúsítani a földgázt. A donaustadti erőműben zajló kísérletnél kiderült, már akkor évi 33 ezer tonnányi szén-dioxidtól lehet megkímélni a környezetet, ha 15 százaléknyi hidrogént adnak a földgázhoz.

De nemcsak az ipar, hanem a szállítmányozás és a közlekedés terén is nagy lehetőségeket rejt az új üzemanyag és az új üzem. Itt tankolja járműveit az IKEA és a bécsi közlekedési vállalat, a Wiener Linien is. A közlekedési vállalat 2021 óta tesztel hidrogén-buszokat, 2025-től pedig tisztán zöldhidrogén-üzemű buszokra állítja át a 39A járatot. Az emelkedőkkel és gyakori megállókkal tarkított vonalon jövő évtől tíz portugál gyártmányú, akadálymentes CaetanoBus szállítja majd az utasokat.

Az osztrák főváros célja, hogy 2030-ra Ausztria keleti részében a hidrogén előállítás és -felhasználás meghatározó szereplőjévé váljon és a teljes értékteremtési láncot lefedje az előállítástól a raktározáson és elosztáson át a felhasználásig.

Címlapkép forrása: © Wien Energie / Christian Hofer