Megrázta magát Verstappen az ausztrál bakit követően, simán nyerte a Japán Nagydíjat

4 hét ezelőtt 24

A világbajnoki címvédő, Max Verstappen nyerte a 38. Formula–1-es Japán Nagydíjat, győzelmével pedig ismét jócskán elhúzott az őt követő pilótáktól az egyéni világbajnoki ranglistán. Mögötte 12 másodperces hátránnyal csapattársa, Sergio Pérez ért célba, a dobogó alsó fokára pedig a legutóbbi futamon brillírozó spanyol, Carlos Sainz fért fel.

A pénteki első szabadedzésen már ismét Verstappen futotta a leggyorsabb kört, mögötte az ugyancsak red bullos mexikói, Pérez, illetve a két héttel ezelőtti futamon, Ausztráliában győztes Carlos Sainz végzett. A nap második gyakorlásán viszont már teljesen más kép alakult ki a hétvégét illetően: a rövid etapot a McLaren 23 éves pilótája, Oscar Piastri nyerte, a képzeletbeli pódiumra pedig a hétszeres világbajnok Lewis Hamilton, illetve a ferraris Charles Leclerc fért fel. A nagydíj előtti utolsó hangoláson ismét az osztrák istálló két pilótája, illetve a Mercedes brit versenyzője, George Russell végzett.

Ennek ellenére mégsem született nagy meglepetés – a közép-európai idő szerinti – kora reggeli időmérőn: Verstappen ott folytatta, ahol Melbourbe-ben két héttel ezelőtt abbahagyta, és végül megszerezte a rajtelsőséget. Mellőle a 34 éves Pérez, a második sorból pedig a McLaren fiatal tehetsége, Lando Norris, illetve a spanyol pilóta, Carlos Sainz startolhatott.

Igen különleges futam volt ez mindenki, főleg a monacói pilóta számára, ugyanis ezen a pályán éppen tíz éve történt keresztapja, Jules Bianchi horrrorisztikus balesete, amelyen zuhogó esőben egy pilóta autóját mentő traktor alá zuhant, majd végül 285 nap kóma után életét is vesztette 25 évesen a Marussia versenyzője. Bianchi ezzel az első pilóta Roland Ratzenberger és Ayrton Senna imolai tragédiája óta, aki versenyhétvégén szerzett sérüléseibe halt bele.

A vasárnapi futam rajtja rögtön egy piros zászlós fázissal kezdődött: a 11., Daniel Ricciardo és a 14. rajtkockából induló Willams versenyzője, Alexander Albon összeütközött, igy igen hamar kiesett mindkét pilóta a szuzukai megmérettetésből és biztossá vált, hogy az ausztrál idei negyedik futamán se szerezhet pontot, ami igen rossz hírt jelentett számára jövőévi esélyeit tekintve. 

Körülbelül 30 perc várakozás után – az eredeti rajtsorrend szerint – újra felállították a versenyben maradtak pilótákat, és elrajtolt a mezőny. Ez a futamkezdet sem hozott különösebb izgalmakat, már ami a pozíciókért folyó csatákat illeti, csupán Leclerc. A pontszerző helyeken: Verstappen, Pérez, Norris, Sainz, Fernando Alonso, Piastri, Leclerc, Hamilton és Júki Cunoda autózott.

A 14. körben a Sauber kínai pilótája, Csou Kuan-jü váltóhiba miatt kényszerült feladni a szuzukai futamot, ezzel 17-re csökkent a versenyben lévő pilóták száma. Ekkör a holland előnye már öt másodperc volt csapattársa előtt, akit – a kerékcserék miatt felbolydult mezőnyben – a két Ferrari követett. 

Egy kerékcserés Ferrari-taktika, ami a dobogót jelenthette Leclercnek

A verseny felénél Leclerc utolsóként kitért friss abroncsokért, amely – a két Ferrari, Alonso és Norris között látszott eldőlni – végzős helyezést tekintve igen csak nagy fegyvertény lehetett a végén az olasz istállónak, hogy ha sikerül egy kiállással befejeznie a versenyt. A taktika mellett a bokszutcai látogatás is fantasztikusra sikeredett a monacóinak, ezzel be tudott vágni az érkező Russell elé és Piastri mögé a hatodik helyre visszatérnie. Az első helyen ekkor már több, mint tíz másodperc volt Verstappen előnye a Pérez, Sainz, Alonso hármas előtt.

Néhány körrel később Leclercnek sikerült 4,5 másodpercre leszakadnia Norristól, annak ellenére, hogy ugyanabban a körben mentek ki kerékcserére. A brit pilóta is érezte, hogy nemcsak a pódium úszhat el, de még a másik ferraris is elé kerülhet, ugyanis Sainz is igen csak rátapadt, így Norris rákapcsolt egy fokozatot, és ismét szorosan zárkózott a monacóira. Nagy csata bontakozott ki az utolsó körökre a harmadik helyet illetően. 

Ám ekkor a másik Williams-versenyző, Logan Sargeant hibázott, a kavicságyban kötött ki, így gyakorlatilag véget ért számára is a verseny. Végül ez nem idézett elő biztonsági autós fázist, és folytatódhatott a csata a két Ferrari és Norris között. 

Bár már úgy tűnt, Leclercé lehet a 15 pont, de csapattársa másként vélekedett: a 46. körben kihasználva tempóelőnyét simán elment a monacói mellett és már ő  autózott a Red Bull-duó mögött. Végül Verstappen több, mint 12 másodpercet vert csapattársára, mögötte pedig Sainz végzett, aki pozícióját pedig nemhogy megtartotta csapattásával szemben, még az előnyét is növelni tudta az előnyét a célba érésig. A két Ferrari így ismét nagyon fontos pontokkal gazdagodott, és négy futamot követően magabiztosan tartja a konstruktőri versenyben a második helyet.