Norris javította szombati hibáját, Verstappen pedig megkoronázta hétvégéjét

2 hét ezelőtt 18

A 2024-es Formula–1-es szezon ötödik versenyét, a Kínai Nagydíjat a Red Bull 100. pole-pozícióját megszerző Max Verstappen nyerte, másodikként 15. dobogós helyezését ünneplő mclarenes Lando Norris, illetve a mexikói Sergio Pérez végzett.

Öt év után tért vissza ismét az F1 mezőnye az ázsiai országba. A visszatérés mellett még Csou Kuan-jü-nek is külön örülhetett a közönség, ugyanis a 24 éves Stake-pilóta az első kínai, aki a száguldó cirkusz tagjaként hazai pályán versenyezhetett Shanghajban. Érdekesség, hogy mikor legutóbb megrendezték a Kínai Nagydíjat, Verstappennek „csupán” öt futamgyőzelme volt – immár 58. Illetve Oscar Piastri, Csou, Logan Sargeant és Cunoda Júki is a hétvégén mérkőzhetett meg először a pályán.

Az idei első rendhagyó, sprintfutamos hétvégét pénteken egy szabadedzéssel, illetve a rövid futamra való kvalifikációval kezdte a mezőny. Előbbinél a kanadai Lance Stroll, a mclarenes Piastri és a címvédő Verstappen hármas végzett az élen. Utóbbi viszont merőben mást eredményezett – leginkább a lezúduló eső miatt. A sprintidőmérőn végül Lando Norris szerezte meg a rajtelsőséget, mellőle a hétszeres világbajnok Lewis Hamilton rajtolhatott. A hollandnak pedig be kellett érnie a második sorral, amin Fernando Alonsoval kellett osztoznia.

Ám így sem okozott nagy fejtörést a győzelem a Red Bull versenyzőjének, a kilencedik körben már vezette a futamot, majd 12 másodperces előnnyel meg is nyerte azt csapattársa, Sergio Pérez, illetve a kétszeres vb-győztes Alonso előtt. A legrosszabbul Norris járt, aki erőszakosan akarta maga mögé utasítani a fantasztikusan rajtoló Hamiltont, végül a sóderágyban kötött ki és csak a hetedik helyet szerezte meg.

A futam rajtjáról döntő időmérőn a legnagyobb negatív meglepetést talán a vb-rekorder okozta, ugyanis egy elfékezés miatt már a Q1-ben búcsúzott, ezzel 2017 óta a legrosszabb időmérőjét produkálta. Illetve szokatlan módón Nico Hülkenberg és Valtteri Bottas is bejutott a Q3-ba, a 9, 10. helyről indulhattak vasárnap. Az első sorból Verstappen és Pérez, mögöttük Alonso és Norris startolhatott.

Az 56 körös nagydíj startján a holland az élre tört, Alonso pedig simán bevágott Pérez elé és át is vette a második pozíciót. A két Ferrari is pórul járt: mindkét pilóta egy-egy helyet hátra esett George Russell legnagyobb örömére. Így a pontszerző helyeken Verstappen, Alonso, Pérez, Norris, Piastri, Russell, Leclerc, Sainz, Stroll, Hülkenberg autózott. 

A kilencedik körre már a mezőny majdnem fele kiment abroncsokért, kivéve az élmenőket: ezt először Russell törte meg, majd érkezett egy dupla cserére a Red Bull is – tökéletes sikerült mindkettő. Így a futamot Norris vezette, őt a LeclercVerstappen, PiastriSainzPérez ötös üldözte. A Ferrari ismét meg akarta próbálta az egy kiállásos stratégiát, ami egyelőre jó taktikának bizonyult, ugyanis Leclerc öt másodperces előnyben volt a friss abroncsokon autózó Pérez előtt. 

A 20. körben már vissza is vette Verstappen a vezetést, esélye sem volt Norrisnak a védekezésre, ugyanis még nem volt kerékcserén. Ekkor a mezőny végén autózó Bottas kényszerült technikai hiba miatt feladni a versenyt – virtuális biztonsági autós fázis következett, ezt pedig a McLaren kerékcserére ki is használta. Sőt, nem sikerült kimenteni a finn sebességben maradt autóját, érkezett a biztonsági autó – többen, köztük az élen menetelő Verstappen is kihasználta a lehetőséget egy újabb boxutcai látogatásra. 

A 26. körben hagyta el a pályát a SC, Verstappen indíthatta újra a mezőnyt. A holland mögött Norris, Leclerc, Pérez, Sainz, Alonso, Russell, Piastri, Hülkenberg és Ricciardo autózott pontot érő pozícióban. A startnál azonban többek versenye is véget ért: feltorlódott a mezőny, Stroll nekiment az RB ausztrál pilótájának, Kevin Magnussen pedig rásodródott Cunodára. Ricciardo padlólemeze megsérült, de folytatni tudta a körözést, a dán és a japán versenye viszont véget ért – ismét érkezett a biztonsági autó. Végül mindkét mindkét szabálytalan pilóta megkapta tíz másodperces büntetését.

Folytatódhatott az üldözés, a nyolcszoros futamgyőztesnek viszont is el kellett köszönnie a pályától: eddig bírta a sérült padlólemezzel való versenyzést, pedig nagy esélye volt a pontszerzésre. Ez biztos nem az RB napja...

A 38. körben Verstappen négy másodperces előnnyel autózott Norris előtt, őt kissé lemaradva Leclerc és Pérez követte. A mexikói viszont meglepte a Ferrari pilótáját és csata nélkül túljutott rajta. A monacói azonnal jelezte is csapatának: nem biztos abban, hogy az egy kiállásos taktika a legmegfelelőbb, az olasz istálló azonban nem akart eltérni a stratégiától. A négy élmenő mögött Alonso, Sainz, Russell, Piastri, Hamilton és Hülkenberg autózott. A Mercedes brit pilótája fantasztikusan szántotta át magát a fél mezőnyön és zárkózhatott csapattársára. 

Végül Verstappen 13 másodperces előnnyel húzta be a futamot, a dobogóra fantasztikusan teljesítő Norris, illetve Pérez fért még fel. A két Ferrari a gyenge kezdés ellenére tartani tudta az élmenőkkel a lépést és végül a negyedik, ötödik pozíciót szerezte meg. Az olasz istálló mögött Russell, a harmadik helyről induló Alonso, Piastri, a kilenc pozíciót javító Hamilton és a Haas ötödik pontját megszerző Hülkenberg végzett.

Verstappen idén negyedik alkalommal ünnepelhetett győzelmet, Norris megszerezte pályafutása 15., Pérez pedig 39. dobogós helyezését.

  Az idény két hét múlva, Miamiban folytatódik.