Okosba kaphatott A licencet a rendőr alezredes raliszakág-vezetőtől a halálos balesetben részes ifj. Tóth János

1 hónap ezelőtt 67

  • A hét végi ralibalesetben részes Skoda Fabia vezetője az az ifj. Tóth János, aki a szállítmányozással foglalkozó Taktatrans Kft. tulajdonosa.
  • Ifj. Tóthnak korábban gyengébb autóval kellett volna legalább egy évig eredményesen versenyeznie, hogy A licence legyen, de ilyen eredményekről senki sem tud.
  • Hoffer Zsolt, az autósport-szövetség raliszakág-vezetője, aki rendőr alezredes is, kétszer is végigment a tragédia előtt a kérdéses szakaszon egy másik Skoda Fabiával, mindkétszer látnia kellett a veszélyes helyen álló tömeget.
  • Ifj. Tóth és Hoffer autójának szervizelését ugyanaz a cég végezte.

A magyar ralitörténelem legsúlyosabb balesetét hozta a hét végi Esztergom–Nyerges futam. Kedden megírtuk, hogy percekkel azelőtt haladt át a csirkegyári lassítónál Hoffer Zsolt, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) raliszakág-vezetője, hogy ifj. Tóth János és Bán Viktor Skoda Fabiája a nézők közé csapódva kioltotta négy ember életét. Az ötödik áldozat, egy kislány kedden halt meg a kórházban.

A rendőr alezredes Hoffer az Országos Rendőr-főkapitányság Országos Balesetmegelőzési Bizottságának vezetéstechnikai szakértője, a Terrorelhárítási Központ Képzési Igazgatóságának képzési főosztályvezetője. Maga is autóversenyző, a Zsaru Magazin tavalyi interjúja szerint egy hófehér, kerek lámpás Zsigulival kezdte pályafutását.

Hoffer nem versenyzőként, hanem tesztelőként vett részt ezen a versenyen, akárcsak ifj. Tóth és társa. Hoffernek rendőrként és szakágvezetőként észlelnie kellett az életveszélyes helyzeteket, annál inkább, mert nem csak a tragédia előtt percekkel látta a helyszínt. Délelőtt is végigment a pályán, de semmi nyoma nincs annak, hogy jelezte volna a biztonsági hiányosságokat.

Biztonsági hiányosságok pedig voltak bőven. Ez a videó néhány órával a balesetet megelőzően készült.

A videón Hoffer kocsija is látható 17:20-tól.

Ha nem is versenyzett, csak tesztelt, a rendőr alezredes Hoffernek észlelnie kellett, hogy emberek vannak életveszélyben.

A videón egyébként az is látszik, hogy nincs olyan terület, ami igazán el van zárva a nézőktől. Szalagozás egyáltalán nincs, táblák mintha lennének, de azokat mindenki figyelmen kívül hagyja.

A lassítónál a nézői zárást jelző kereszt 100 helyett csupán néhány méterre van kihelyezve. A képen a kereszttől balra látható ifj. Tóth autója a tőle jobbra lévő tömegbe csapódott:

Hoffer és a balesetező páros is teszt jelleggel ment végig a pályán. De mit jelent ez? A pályát OBR2-es, OBR3-as, valamint historic kategóriájú autókra írták ki, de tesztelhettek erősebb autókat is az A licences versenyzők. A tesztelők tehát nem versenyeztek, csak kipróbálhatták a gépeiket a gyengébb autókra kialakított versenypályán. Mégis teljes gázzal mentek, Hoffer átlagsebessége például 118 kilométer/óra volt.

Komoly kockázat a tesztvezetés

A versenybalesetnél alapból a pilóta nem hibáztatható, mivel annak tudatában megy végig a pályán, hogy a nézők akkor is biztonságban vannak, ha ő hibázik. De minek számít a tesztelő? Az idei versenyszabályzat nem ismeri a tesztvezetés fogalmát. (Korábban a nagyobb kategóriájú versenyzők elmentek a kisebbek versenyeire, és megszerezték az értékes helyezéseket. Kábé tíz évvel ezelőtt a nagyok az utánpótlás érvényesülése érdekében ki lettek zárva a kisebbek versenyeiről, de megengedték nekik a teszt jelleggel való indulást.) Az Esztergom–Nyerges rali versenykiírásában szerepel a tesztlehetőség is, de megfelelő licenc kell hozzá.

A tesztvezető nem mindig gyakorlott pilóta, viszont nagyobb kategóriájú autóval is rajthoz állhat, ha kap engedélyt, és ha van pénze az autóra, aminek bérleti díja egy-egy versenyhétvégére megtett kilométertől függően akár tíz millió forint is lehet. (Egy kilométer 120 eurónál, közel 50 ezer forintnál kezdődik.) A szervezők örülnek a tesztvezetőknek, mert emelt nevezési díjat fizetnek, komoly autókkal érkeznek, de azzal már kevésbé foglalkoznak, hogy a pálya kialakítása miatt komoly biztonsági kockázatot jelenthetnek.

Ifj. Tóth János a szállítmányozással foglalkozó Taktatrans Kft. tulajdonosa, vagyonát a 2022-es A 100 leggazdagabb magyar című kiadvány 4-6 milliárd forint közöttire becsülte. Szakértők szerint egyértelműen vezetéstechnikai hiba miatt csapódott a nézők közé ifj. Tóth autója. „A jobb oldali kerekek lesodródtak az útról, a padkán próbált fékezni a versenyző” – mondta a Laptimingban Walter Csaba autóversenyző.

Többen felajánlották lemondásukat

Úgy tudjuk, hogy ifj. Tóth János A licence is vet fel kérdéseket. Egy évig kellett volna versenyeznie az MNASZ rali szakágában gyengébb autóval eredményesen, hogy azzal elérje a versenyengedélyhez szükséges helyezéseket, de ilyen eredményekről senki sem tud. Kérdés, hogy az MNASZ-nél a Hoffer vezette rali szakág mi alapján adta meg az engedélyt az A licencre Ifj.Tóth esetében.

Egyébként Hoffer és ifj. Tóth Skodáját is a Berényi Racing szervizelte, mindkét autó egy szervizsátor alatt állt a hét végi futamon.

Információink szerint a Hoffert is versenyeztető Hungarian Police Rally Team Kft. (HPRT) szerződéses kapcsolatban áll az MNASZ-szal, aminek ugye Hoffer a raliszakág-vezetője, az ügyvezetője pedig Hoffer felesége. Nekünk egy korábbi szerződés került a kezünkbe, amit azóta is évről évre megújítanak. A dokumentum szerint a szövetség több millió forinttal támogatja a HPRT-t. A rendőrcsapat cserébe az országos ralibajnokság helyszínein balesetmegelőzési programot tart és közlekedési parkot alakít ki. A program szlogenje: „Hogy mindenki hazaérjen.”

Úgy tudjuk, az MNASZ hétfői rendkívüli ülésén több tisztségviselő is felajánlotta a lemondását, köztük Hoffer is, de nem fogadták el azt. Alig két és fél hét múlva rendezik ugyanis a Veszprém–Balaton rali Európa-bajnoksági futamot, ha mindenki lemondana, nem lenne kinek megrendeznie a versenyt. Az is izgalmas, hogy a vasárnapi tragédia után beengednek-e nézőket a futamokra. Úgy értesültünk, a Veszprém Vármegyei Rendőr-főkapitányság javaslata szerint a verseny nézők nélkül menne, így viszont a szervezőknek vissza kellene fizetniük az elővételben vásárolt belépők árát.

Szujó Zoltán, az MNASZ elnöke kedden azt mondta lapunknak, a vizsgálat befejezéséig nem nyilatkozik.