Uniós célkeresztben az influenszerek

2 hónap ezelőtt 8

Az Európai Bizottság és 22 tágallam valamint Norvégia és Izland fogyasztóvédő hatóságának közös akciója 2023-ban több mint félezer influenszer marketingtevékenységét vizsgálta.

Az ellenőrzött 576 véleményvezér 97 százaléka tett közzé kereskedelmi tartalmú posztokat, de erről csupán minden ötödik tájékoztatott, míg

38 százalék egyáltalán nem használta a kereskedelmi tartalomra utaló megjelöléseket.

Hasonló eredménnyel zárult a hazai vizsgálat, amelynek keretében a Gazdasági Versenyhivatal nem versenyfelügyeleti eljárásban 28 magyar véleményvezér közösségi platformján (Instagram, Youtube, Facebook, TikTok) a megjelent tartalmakat tekintette át. A vizsgált influenszerek döntő többsége több százezer követővel rendelkezik, de öt véleményvezér követőinek száma az egymilliót is meghaladta.

Az influenszerek többsége (54 százalék) általában jelzi a promóciós tartalom tényét, de nem mindig – tájékoztatott a GVH, hozzátéve, hogy többnyire az influenszer személyéhez valamilyen módon köthető termékek esetében marad el a reklámozás tényének feltüntetése.

Az esetek csupán harmadában volt megfelelően feltüntetve a tájékoztatás (pl.: #reklam vagy „szponzorált tartalom”). A vizsgált bejegyzések kétharmadánál csak további kattintás után, vagy nem a szöveg elején, a szövegbe beolvadó módon, bizonyos esetekben nem a közzétett videó teljes hosszában volt látható a reklámjellegre utaló információ – ismertették a vizsgálat eredményét.

A versenyhivatal 2022 végén frissítette az influenszer marketing tájékoztatóját, amely gyakorlati tanácsokkal szolgál, miként lehet jogszerűen eleget tenni a fogyasztók tájékoztatásának, továbbá a GVH Podcast csatornáján elérhető beszélgetésben is hasznos tanácsokat kapnak az érintettek.