Döntött a kormány, alapjaiban változhat meg minden egy fontos iparágban

5 hónap ezelőtt 32

Meg kell erősíteni a hazai fuvarozókat, így háromszorosára emelkedhet a visszaigényelhető jövedéki adó literenkénti összege – írta keddi közleményében a Gazdaságfejlesztési Misztérium, emellett további számos javaslatot terjesztettek elő.

A fuvarozók képviselőivel folytatott párbeszédet követően a Gazdaságfejlesztési Minisztérium javaslatára a kormány arról döntött, hogy újabb intézkedésekkel segíti a stratégiai jelentőségű ágazat szereplőinek megerősödését, ezáltal a magyar árufuvarozásban tevékenykedő vállalkozások versenyképességének további növelését.

A kormány döntése szerint jövőre a jelenlegi 3,5 forintról 10 forintra nőhet a kereskedelmi gázolaj jövedéki adójából visszaigényelhető literenkénti összeg.

A kormány az intézkedéssel kapcsolatban azt várja el a fuvarozóktól, hogy a hazai fuvarozók a magyar áruk szállításához szükséges üzemanyagot itthon tankolják gépjárműveikbe – összegezte a tárca a közleményében, amelyben arra is kitérnek, hogy a versenyképességet növelő intézkedések részeként a tárca javaslatára jövőben a feladó által megbízott fuvarozó a teljesítésbe további maximum egy alvállalkozót vonhat be. Emellett a magyar logisztikai és szállítási ágazatban javasoljuk bevezetni a minimális szolgáltatási díjakat, amelynek három típusa:

  1. a minimális szolgáltatási alapdíj, amely a megtett úttal járó útdíj háromszorosa;
  2. a rakodási és raklap válogatási díj, amelynek minimum összege bruttó 10 795 forint;
  3. valamint az állásidőre járó állásdíj, amely legalább bruttó 8 636 forint.

A bevezetett minimális díjak azon magyar vállalkozások számára jelentenek könnyebbséget, akik tisztességes feltételek mellett szolgáltatnak, de kénytelenek más, piacszerzési céllal nyomott áron szolgáltató vállalkozásokkal versenyezni.

Egyértelmű a kormány célja

A kormány célja – Gazdaságfejlesztési Minisztérium közleménye alapján –, hogy átláthatóbb, nyomon követhetőbb helyzetet teremtsen a szektorban, azoknak kedvezve, akik munkájukat megbízhatóan és tisztességesen végzik, továbbá annak elérése, hogy a hazai áruszállításhoz a fuvarozók európai összehasonlításban is versenyképes áron jussanak üzemanyaghoz. „Így biztosítható a gazdaság és ipari termelés maradéktalan és magas színvonalú kiszolgálása, valamint a kereskedelem zökkenőmentes fenntartása, amely a nemzetgazdaság sikeres működésének elemi feltétele” – írják.

A kormány szerint Magyarország kiváló adottságokkal rendelkezik az áruszállítás területén, hiszen egyedülálló módon három fő közúti teherszállítási útvonalon is belépési pont az EU-ba, emellett pedig a gyorsforgalmi úthálózat szinte az egész ország területén könnyen elérhető. A logisztika szerepét növeli az is, hogy hazánk a nyugati és keleti high-tech ipar és tőke találkozási pontja.

A logisztikai szektor a gazdasági növekedés egyik alapja, hiszen közel 2 500 vállalat tevékenykedik ezen a területen. A nemzetgazdaság meghatározó részeként több mint 280 ezer főt foglalkoztat, és a GDP 5 százalékát állítja elő. A kormány célja, hogy ez az arány 2030-ra 10 százalékra növekedjen. Az ágazat megerősítése hozzájárulhat a gazdasági növekedés helyreállításához, így a családok és munkahelyek megvédéséhez – zárják közleményüket.